Re: Monitor za 1,5-2,5 tys.

Autor: Artur Karazniewicz (akarazniewicz_at_pacific.torun.pl)
Data: Thu 26 Mar 1998 - 09:48:52 MET

>pytanko:
>Jaki monitor polecicie mi w cenie:
>- do 1500 zl (15 cali)

 Nie polecalbym 15 - chyba, ze:
1/ Uzywasz komputera tylko do gier (gierki wygladaja lepiej na dobrej 15 niz
slabej 17).
2/ Masz zamiar kupic 17 za mniej niz 2000 (takie monitory do niczego sie nie
nadaja... do pracy za slaba jakosc obrazu, do gier - za duze piksele..)

>- do 2500 zl (17 cali)

Hm... Ja mam styczmosc z kilkoma monitorami, wiec moze opisze ich wady i
zalety wg. mnie.

1/ W domu mam Belina 105596. W sumie pracuje sie na niej niezle, chociaz nie
jest to juz dzisiaj najlepszy sprzet. Do zalet zaliczylbym niezla ogolna
jakosc obrazu - czyli dobra ostrosc, bardzo dobra geometria ( zreszta ma
sporo opcji do jej ustawiania), nie zdarzylo sie abym zobaczyl kiedys na nim
efekt mory, ergonomiczne czestotliwosci odswiezania (do 1280x1024_at_75Hz, oraz
1600x1200_at_65 - tu jest slabo - ale nie oszukujmy sie, do takiej
rozdzielczosci trzeba miec przynajmniej 19 (- chyba, ze ktos chce stracic
wzrok)), poza tym niska cena ok. 2300zl. Wady - przynajmniej w moim
egzemplarzu slabe (blade - chodzi mi o rozdzielczosc 1280x1024) kolory, mala
efektywna czesc widzialna ekranu, wypukly kineskop...
2/ W pracy pracuje na monitorze Dell z kineskopem Sony Trintron - i to jest
jak dla mnie rewelacja... wszytkie zalety wymienione wczesniej, plus bardzo
dobre odwzorowanie kolorow, wysokie czestotliwosci odchylania, plaski (no w
ksztalcie walca (ale o bardzo duzym promieniu)) kineskop. Ma dwie wady -
cena i czasami mozna zobaczyc piekna more, np. przy zamykaniu W95.
(Niektorzy dodaja tu jeszcze dwa "druty" podtrzymujace maskownice
kineskopu - ktore przy jasnym tle sa widoczne na ekranie - ale mozna sie
przyzwyczaic...)
  Uwagi powyzsze dotycza wszystkich monitorow z kineskopem Sony Trintron,
ktore widzialem. Jednak napewno dla Ciebie duza wada bedzie ich cena -
chociaz jak sie dobrze poszuka...
3/Rowniez dobry jest monitorek Belinea 107050, przede wszystkim dlatego, ze
ma kineskop DiamondTron, plamka 0.25.
Jego zaleta jest rowniez cena ok. 2600 zl.

Z tych trzech monitorow ja osobiscie wybralbym cos z kineskopem trintron,
ale jesli zalezy Ci na mniejszych kosztach, to polecam Ci Belinea 107050.
Jesli chcesz zaoszczedzic i miec w miare dobry monitor to kup Belinea
105596.

Jesli wogole bedzisz kupowal monitor 17, to zwroc uwage aby:
1/ Mial plamke mniejsza/rowna 0.26.
2/Czestotliwosci pionowe wiecej/lub 75Hz na rozdzielczosci na jakiej chcesz
pracowac.
3/Duza efektywna widzialna czesc ekranu (powyzej/lub 16" - wiekszosc
monitorow 17", tak naprawde potafi pokazac, torche powyzej 16").
4/Przetestuj u sprzedawcy kilka egzemplarzy i wybierz najlepszy. Wbrew
pozorom jeden drugiemu moze byc nierowny, szczegolnie jesli kupujesz w
jakiejs duzej firmie, gdzie przewala sie monitorami jak workami z
kartoflami...

Narazie!
fazee_at_taboo.eu.org
UIN #8480593