Re: Monitory 15''

Autor: Tomasz Marek Brzozowski (tmbrzoz_at_ispid.com.pl)
Data: Sun 15 Mar 1998 - 11:41:39 MET

>Hmm. O ile mi wiadomo, Croma Clear jest rozwiazaniem nowoczesniejszym
>od Trinitrona, ale moge sie mylic. Po prostu widzialem kilka "pietnastek"
>obok siebie i wyciagnalem odpowiednie wnioski. IMO Trinitrony sa
>beznadziejne...
>
>Michal Malanowicz
>michal_at_waw.pdi.net

Nie chcę kłócić się, co jest lepsze, a co gorsze, ale tak się składa, że
trzeba powiedzieć sobie kilka OBIEKTYWNYCH rzeczy:
1. Rzeczywiście, CromaClear jest rozwiązaniem nowszym od Trinitrona, ale nie
znaczy to, że lepszym.
2. Mam oba monitory: CTX Futura 17'' (1792UA) z Trinitronem Sony oraz Vobis
15AX z CromaClearem NECa (15'').
Pracuję bardzo intensywnie z każdym z obu typów monitorów (zmuszają mnie do
tego studia - aby porządnie opracować labolatrium fizyczne na III roku
fizyki UJ trzeba porządnie się nasiedzieć przed kompem - czasem nawet i pięć
dni po kilka(naście) godzin na dobę). Mam więc (moim skromnym zdaniem)
więcej niż blade pojęcie na ten temat, a już na pewno lepsze, niż wyrobione
na podstawie jednorazowego spojrzenia na wyświetlany obraz. Pracuję w
rozdzielcości 1152x864 HiColor, karta grafiki miroCrystal 3D, na obydwu
kompach.
TRINITRONy są bezapelacyjnie lepsze wszędzie tam, gdzie potrzebny jest
superostry obraz przy wysokiej rozdzielczości, czyli w np. pracach
CADowskich (gdzie wymagana jest np. bardzo wysoka rozróżnialność
poszczególnych linii). Obraz na Trinitronach jest tak ostry, że rezygnują z
nich plastycy, którym zależy na pewnym rozmyciu barw a nie na ich 100%
rozróżnialności. I każdy Ci to powie, że obraz z Trinitrona jest obrazem
najostrzejszym. Zresztą wystarczy spojrzeć na ceny - nie są one może jakimś
wiążącym argumentem, ale na pewno producenci nie kazaliby sobie płacić tak
zupełnie za friko - modele z Trinitronem (w przypadku Beliney z
Diamondtronem) są z reguły droższe niż z innymi, słabszymi kineskopami
(mówię o cenach jednego i tego samego producenta!).
A teraz możliwe wyjaśnienia, dlaczego na Trinitronie widziałeś nieostry
obraz:
1. Słaba karta grafiki, źle dopasowana częstotliwość odświeżania, itp.
Ale co bardziej prawdopodobne, to to, że:
2. Monitory podłączone były do jednego komputera, do jednej karty
graficznej, PRZEZ ROZDZIELACZ SYGNAŁU WIZYJNEGO. To urządzenie jest często
stosowane w sklepach, w celu demonstracji kilku monitorów jednocześnie.
Sygnał na wyjściu tego urządzenia jest z reguły słabszy i mniej "wypikowany"
niż oryginalny z karty video. W szczególności może zależeć od konkretnego
wyjścia, do którego jest podpięty dany monitor. Dowiedziałem się o tym, gdy
zapytałem sprzedawcę, dlaczego na monitorze 17'' CTX Futura (który później
kupiłem) za circa. 3000 PLN obraz jest mniej ostry niż na kineskopach
zwykłych, inwarowych, itp., bo było to dla mnie bardzo, bardzo dziwne. Facet
powiedział, że to wina rozdzielacza,i przepiął mi CTX bezpośrednio do kompa.
CTX zabłysnął taką ostrością, przy której pozostałe monitory zbladły (były
to CTXy bez Trinitronów, Beliney, i coś tam jeszcze). Tak więc, jeżeli na
każdym z monitorów widziałeś ten sam obraz, to możesz być pewien, że sygnał
szedł przez rozdzielacz, tak więc Twój osąd w takim przypadku nie może być
miarodajny - a tak chyba było w twoim przypadku. PODKREŚLAM: nie mówię, że
nie jest - jeśli sygnał wizyjny nie był "niszczony" rozdzielaczem, to
wszystko OK, choć dziwi mnie bardzo taki stan rzeczy: obraz na Trinitronie
gorszy od innych - to wręcz niemożliwe. Może więc - patrz punkt pierwszy.
***************************************
Pracowałem już z monitorami wielu firm, np: GoldStar 14'', MAG Innovision
15'', kilka dalekowschodnich trafiło mi się przy instalacji softu u kolegów,
poza tym w Instytucie Fizyki UJ ostatnio zbierałem wyniki z 14'' Samsunga
(nie pamiętam oznaczenia), miałem też okazję przyglądnąć się dogłębnie 21''
calowym monitorom stacji roboczych Digital Equipment Corporation (pod Unixem
z nakładką X-Windows). Zawsze wracam do mojego płaściutkiego Trinitrona z
wielką przyjemnością. Jego super ostrość potwierdzają też opinie kolegów,
którzy przychodząc do mnie, potwierdzają wysoką jakość obrazu (jeden z nich
ma CromaCleara!). Poza tym, nie lubię, jak mi jakaś bulwa sterczy z ekranu,
a Trinitrony są naprawdę superpłaskie (nie miałem jeszcze przyjemności z
PanaFlat'em...). Zresztą w domu mam trzy telewizory:
SONY 25'' Trinitron
SONY 25'' SuperTrinitron
SONY 25'' BlackTrinitron,
i od Trinitronu już nie odstąpię, na wieki wieków amen, z własnego,
dogłębnie świadomego wyboru.
Gdybyś miał chęć, ustosunkuj się do tego, a wszczególności odpowiedz sobie
na pytanie, czy tych kilka monitorów nie było podpiętych do jednego kompa.
Pozdrawiam i przepraszam za długi list.
Tomek