Re: Hyby, huby...

Autor: Darek Knopinski (knop_at_kki.net.pl)
Data: Fri 06 Mar 1998 - 08:25:17 MET

Wojciech Strenk napisał(a) w wiadomoœci:
<3.0.2.32.19980305181802.0068ab98_at_manta.univ.gda.pl>...
>Witam,
>
>mam siec w bloku, jest nas 5-ciu i planuje zmienic technologie z BNC na
>skretke i huba. W zwiazku z tym mam kilka pytan i bylbym wdzieczny za
>wyczerpujace odpowiedzi:
>
>1) Jaki kabel dokladnie powinienem kupic (nazwa skretka mi niewiele mowi),
>ilu zylowy, czy on musi byc ekranowany?

Najlepszy jest kabel kategorii 3 lub wyzszej. Powinien byc 4 parowy czyli 8
zylowy. Powinien byc ekranowany. Skretka to taki plaski kabel, pogdobny do
telefonicznego, takiego jaki masz w domu.

>2) Czy podlaczajac poszczegolnych uzytkownikow do huba skretka podlacza sie
>tak po prostu czy krzyzuje jakies zyly w tej skretce?
Jezeli komputery sa blisko mozna kupic gotowy patchcord (wazne by byl
_Z_PRZEPLOTEM_)
Pozostaje jedynie wyjasnic co to jest przeplot. W normalnym kablu
poszczególne zyly laczone sa w obu wtyczkach nastepujaco:
styk kolor para
1 bialy/pomaranczowy 2
2 pomaranczowy 2
3 bialy/zielony 3
4 niebieski 1
5 bialy/niebieski 1
6 zielony 3
7 bialy/brazowy 4
8 brazowy 4
Taki kabel sluzy do polaczen portów uplink(karta)/downlink(hub)

>3) Jakie wtyczki do tego sa potrzebne?
O ile nie pomylilem symboliki to RJ-11
>4) Kazdy hub ma zazywczaj jedno lub wiecej wyjsc BNC. Czy do tego BNC moze
>byc podlaczona wiecej niz jedna osoba i czy sa jakies ograniczenia
ilosciowe?
MOze byc podlaczone kilka osob.
>5) Czy wyjscie BNC moze byc uzyte do kaskady hubow?
Raczej nie, choc zalezy to od budowy huba.
>6) Czy sa jakies minusy technologi hub'owej (pomijajac oczywiscie aspekt
>finansowy)
Maksymalna odleglosc pomiedzy hubem a karta sieciowa to 100 m.
>7) Czy to prawda ze zasieg skretki to 100m?
Patrz wyzej.
>8) Czy komus udalo sie skonfigurowac i uruchomic program z G'95 Microsoft
>Netmiting aby dzialal na siec lokalna bo wiem ze na internet dziala (jesli
>tak to co i gdzie nalezy ustawic)
Probowalem w sieci na BNC przesylajac sam dzwiek i dzialalo.
>9) Czy zna ktos jakies dziury w oprogramowaniu sieciowym Microsoft Network
>bo nie wiem na czym odpalic teraz siec abym byl w niej bezpieczny
Na poczatek mozesz w Windows 95 pozniej mozesz Win NT Serwer, jezeli masz
zasob gotowki to Netware, lub serwer na Linuzie.
>10) Co musze zrobic jesli chodzi o ochrone przed piorunami bo planuje
>pociagnac kabel sieciowy do kolegi w bloku obok po dachu?
Dobrze go uziemic.

--
Z powazaniem Darek Knopinski.
Name: Darek Knopinski