Re: Rad kilka dla posiadaczy nagrywarek

Autor: Tomasz Slodkowicz (slodki_at_infoserv.ii.uj.edu.pl)
Data: Wed 14 Jan 1998 - 20:13:10 MET

Tomasz Jarnot (jurand_at_zeus.polsl.gliwice.pl) wrote:
> [...]

> wrecz system do nagrywania CD-kow zarowno pod wzgledem hardware jak i
> softu. Zaczne wiec od hardware.

> 1. Plyta glowna, procesor, RAM - musi byc to mozliwie najwyzszej klasy.
> Sam stosuje Shuttle 569, 32 MB EDO 60 ns i procesor Intel MMX 166
> podrasowany na 266. Nie polecam tanich plyt Noname, procesorow AMD i Cyrix
> - nie sprawdzalem tego wiec nie chce sie na ten temat wypowiadac,
> natomiast jestem pewien co do poprawnosci wspolpracy softu z Intelem. 32
> MB jest wystarczajace do wiekszosci zastosowan, takze do nagrywania CD.

Dlaczego szybki procesor? Do czego to potrzebne?
Jesli intele i amd (czy cyrixy) roznia sie glownie fpu, to tez nie ma
roznicy. A jak program na jakims sie sypie, to wina programu...

Plyta o tyle, o ile dobrze obsluguje IDE/SCSI - ale terac chyba wszystkie to
potrafia...

> 2. Dysk twardy - koniecznie jak najszybszy. Zadne Quantumy BigFoot i inne
> wymysly chorych. UDMA moze byc chociaz zwykly szybki dysk bez UDMA tez
> sobie poradzi. Trasfer - musi byc w granicach 1.5 MB dla bardzo krotkich
> plikow. Oczywiscie 1.5 MB/sek. MAm odpowiedni program do sprawdzenia tego
> moge go rzucic na liste.

A to juz paranoia - dzisuejsze dyski maja transfer rzedu 10MB/s, wiec moze
byc rownie dobrze stary rupiec, byle sie nie zacinal... stara 850 w kieszeni
wystarczy....
Oczywiscie nagrywamy z dysku dodatkowego, na ktorym nie trzymamy np.
systemu, swapa... Np. kieszen.

> 3. Karta graficzna, muzyczna, sieciowa itp - raczej bez znaczena byle nie
> byly powodem konfliktow w sprzecie.

A raczej dobrze napisane drivery - zeby przy obsludze przerwan np. nie
zwisaly i byly szybkie (w obsludze przerwan).

> Dlaczego polecalbym silny procesor ? Otoz stosujac odpowiedni soft mozna
> wykonywac mase innych prac w czasie nagrywania. Ja w momencie kiedy to
> pisze nagrywam BEZPOSREDNIO z HDD ( bez tworzenia obrazu plyty ) z
> predkoscia 4*, majac otworzonego Worda 97, Win Ampa z muzyczkami
> odczytywanymi z katalogu ktory jest aktualnie nagrywany na CD no i
> oczywiscie telneta. Mozna jeszcze otworzyc kilka innych programow, ale
> trzeba juz wtedy miec troszke wiecej RAM-u. Silny procesor nie bedzie
> powodowal "przeciazenia" sysetmu pracujacymi w tle programami, dlatego
> [...]

Zalezy co kto lubi i jakiego systemu uzywa.... Co to za system, gdzie
procesy "pracujace w tle" przecizaja system? Po prostu ustawia sie piorytety
zadan i posostala czescia czasu procesora mozna sobie dowolnie
wykorzystac... A samemu nagrywaniu podola chyba kazde pentium, i jeszcze
czasu zostanie...

> [...]
> odpadla toshiba - odczyt sciezek audio z predkoscia *1. Podobnie Mitsumi -
> audio *2, Philips co prawda czytal szybko, ale nie na wsyzstkich plytach z
> danymi rozpedzal sie do predkosci 24.... Na niektorych osiagal max. 4*,
> mimo iz byly dobrze wywazone. A ze nagrywam *4 wiec Philips odpadl.
> Samsung - w ogole nie bardzo ccial zczytywac audio. Poza tym powazne
> problemy z odtwarzaniem audio. CD SCSI odpada bo dochodzilby zakup karty
> SCSI + wyzsza cena samego czytnika = zbyt wysokie kosztu. Droga eliminacji
> wybrany zostal Teac 24 speed i jest jak na razie bezbledny.

Przede wszystkim korekcja. Zeby nie zwolnil i sie nie zapetlil probujac
odczytac... Ale i tak, majac kilkuktornie wieksza szybkosc odczytu niz
zapisu nie jest to problem (dobre bufrowanie w systemie).

Z audio faktycznie moze byc problem. Trzeba miec nowy atapi (nie toshibe!)
lub po prostu scsi... Moze to byc rowniez nagrywarka scsi - ale wtedy nie
mozna nagrywac audio w locie.

Natomiast nie wiem czemu rezygnowac ze scsi?
- wiesze bezpieczenstwo nagrywania na scsi,
- wiecej miejsca na podlaczenie urzadzen (ide: 1hdd + 1kieszen hdd + cdrom +
  nagrywarka, i brakuje miejsca)
- rozowjowa technologia/robudowa systemu
- latwosc podlaczenia scanera itp.
- niewielka cena (tanie a dobre kontrolery do zastosowan nieprofesjonalnych
  juz za ok. 300zl), brak roznic w cenie nagrywarek ata/scsi (choc dyski juz
  drozsze, cdromy malo popularne i drogie).

> Soft..

> Tutaj tez mialem roznego rodzaju przejscia. Nagrywalem pod Easy CD Pro,
> Win To Go oraz Easy CD Creator. Wnioski - Tylko oba Easy nadaja sie do
> powazniejszej roboty, WinToGo nie wykorzystuje bufora nagrywarki (
> przynajmniej mojej Yamaha 401t ) i przyotworzeniu jakiegokolwiek innego
> programu wali buffer underrun. Polecam Easy CD Creatora 3.01 ( upgrade na
> ftp.adaptec.com ). Bardzo male obciazenie systemu, bezbledna praca,
> dziecinnie prosta obsluga, CD startowe itd. Pelna wersja kosztuje jakies
> 400 brutto wiec ... :) JEst tez opcja CD-Copy....

ToGo - kicha, warte tyle ile kosztuje (gratis z nagrywarka)
Easy CD Creator (adaptec, nie Pro) - tez zabawka, tylko podstawowe opcje,
zdarzaja sie bledy, ale prosty i tani
GEAR - ??? Wieksza kobylka, powinien poradzic sobie ze wszystkim,
dopracowany, ale chyba drogi, bardziej profesjonalny, wersja demo ma 4MB i
kapie 50bajtow/sek zza oceanu...

> No a teraz najwazniejsze - jak sobie skonfigurowac system... Mowie o
> Windows 95, bo pod tym najwygodniej mi sie pracuje.

Najwygodniej - moze, ale byle program moze sobie przywlaszczyc co chce. Stad
wysokie wymagania co do pamieci, procesora, szybkich dyskow - po prostu
trzeba sporym zapasem w mozliwosciach sprzetu nadrabiac za totalnie
niedopracowany system. Po prostu wybierajac inny system mozna spokojnie
obejsc sie ze sprzetem o klase niszym....

> Po pierwsze - nie
> instalowac 2,3 programow pod nagrywarke, tylko jeden ale dobry. Gryzace
> sie sterowniki potrafia roznie przejawiac swoje antypatie do
> oprogramowania wrogiego.... Nie polecam instalacji akietow Direct CD,
> Packet CD itp do zgrywania plikow via Norton lub Eksplorer... Bardzo
> niedopopracowane jak na moj gust... Zadnych eksperymentalnych sterownikow
> w wersjach beta... mialem juz takie ktore powodowaly sypanie sie
> nagrywania wskazujace na uszkodzenie nagrywarki !

Pocket writting to caly czas eksperymenty, i kto chce moze probowac.
Ale jak juz przy win95: sterowniki BM do dyskow IDE sa instalowane jako
kontrolery scsi. Powoduje to czeste klopoty z oprogramowaniem. Np drivery
programu Easy CD Cr potrafia zablokowac dostep do cdromu ide, gdy pracuja ze
scsi... Taka architektura systemu...

> I druga bardzo istotna sprawa - jednym z najwazniejszych bledow w
> Windowsie utrudniajacym sprawne nagrywanie CD-kow jest wylaczone
> buforowanie odczytu/zapisu. To nie jest zaden kit - Windows nie buforuje
> tych czynnosci.

buforuje "inaczej" ;)

> Nalezy recznie wpisac w system.ini w sekcje [vcache]
> linijki
> MinFileSize = 2048
> MaxFileSize = 4096

A ja moze podam pewne alternatywy (znacznie tansze):
- dodatkowy dysk na dane do nagrania (np 850 w kieszeni),
- nagrywarka scsi (bezpieczenstwo i komfort, cena wyzsza w sumie o 300zl)
- system, ktory bez problemu i w normalny sposob obsluzy wszelkie urzadzenia
  podlaczane i ich kombinacje (ide,atapi,scsi), zapewnia poprawna obsluge
  buforowania dyskow, pozwala na ustawianie piorytetow i praw dla procesow,
  np. Linux ;)
- oprogramowanie _darmowe_, ktore pozwoli zapisywac dane w dowolnym
  formacie, tak by dysk byl czytany np. pod wszystkimi
  unixami/os2/apple/winnt/win95/dos, ze wszystkimi potrzebnymi informacjami,
  atrybutami, dlugimi nazwami (np. mkhybrid)
- gorzej jest z oprogramowaniem do audio, popularne programy na nic nie
  pozwalaja, a te lepsze kosztuja fortune (gear for windows ma tansza wersje
  - gear audio jest chyba najlepszy z tanszych), ewentualnie poczekac na
  wersje cdrecord >1.6 ktora obsluzy DAO,
- gratisowy kombajn xcdroast (w okienkach), ktory coraz wiecej potrafi....

Tomek

--
  Tomasz Slodkowicz   Institute of Computer Science
                      Jagiellonian University, Cracow, Poland