Rad kilka dla posiadaczy nagrywarek

Autor: Tomasz Jarnot (jurand_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Wed 14 Jan 1998 - 14:34:09 MET

NApsize to tylko raz niech mnie nikt nie prosi o zadne ponowne przesylki,
na prywatne maile czy cokolwiek w tym typie - ja nie mam na to czasu :)

Udalo mi sie po wielu probach i wielu uwalonych krazkach dobrac doskonaly
wrecz system do nagrywania CD-kow zarowno pod wzgledem hardware jak i
softu. Zaczne wiec od hardware.

1. Plyta glowna, procesor, RAM - musi byc to mozliwie najwyzszej klasy.
Sam stosuje Shuttle 569, 32 MB EDO 60 ns i procesor Intel MMX 166
podrasowany na 266. Nie polecam tanich plyt Noname, procesorow AMD i Cyrix
- nie sprawdzalem tego wiec nie chce sie na ten temat wypowiadac,
natomiast jestem pewien co do poprawnosci wspolpracy softu z Intelem. 32
MB jest wystarczajace do wiekszosci zastosowan, takze do nagrywania CD.

2. Dysk twardy - koniecznie jak najszybszy. Zadne Quantumy BigFoot i inne
wymysly chorych. UDMA moze byc chociaz zwykly szybki dysk bez UDMA tez
sobie poradzi. Trasfer - musi byc w granicach 1.5 MB dla bardzo krotkich
plikow. Oczywiscie 1.5 MB/sek. MAm odpowiedni program do sprawdzenia tego
moge go rzucic na liste.

3. Karta graficzna, muzyczna, sieciowa itp - raczej bez znaczena byle nie
byly powodem konfliktow w sprzecie.

Dlaczego polecalbym silny procesor ? Otoz stosujac odpowiedni soft mozna
wykonywac mase innych prac w czasie nagrywania. Ja w momencie kiedy to
pisze nagrywam BEZPOSREDNIO z HDD ( bez tworzenia obrazu plyty ) z
predkoscia 4*, majac otworzonego Worda 97, Win Ampa z muzyczkami
odczytywanymi z katalogu ktory jest aktualnie nagrywany na CD no i
oczywiscie telneta. Mozna jeszcze otworzyc kilka innych programow, ale
trzeba juz wtedy miec troszke wiecej RAM-u. Silny procesor nie bedzie
powodowal "przeciazenia" sysetmu pracujacymi w tle programami, dlatego
wlasnie taki powinno sie miec.

Najwiecej problemow mialem z doborem odpowiedniego CD-ka. Szukalem
czytnika 24-speed, ktory bez problemu kopiowal by z pelna predkoscia
sciezki audio, mial odpowiddnia korekcje bledow i potrafil przez 4 godziny
pracowac non stop bez jakichs dziwnych objawow :)
Odpadly wszystkie tanie typu Wearnes, BTC, Lite-On. Zbyt duze wibracje,
slaba korekcja, ogolnie nie nadajace sie do powaznych zastosowan. Pozniej
odpadla toshiba - odczyt sciezek audio z predkoscia *1. Podobnie Mitsumi -
audio *2, Philips co prawda czytal szybko, ale nie na wsyzstkich plytach z
danymi rozpedzal sie do predkosci 24.... Na niektorych osiagal max. 4*,
mimo iz byly dobrze wywazone. A ze nagrywam *4 wiec Philips odpadl.
Samsung - w ogole nie bardzo ccial zczytywac audio. Poza tym powazne
problemy z odtwarzaniem audio. CD SCSI odpada bo dochodzilby zakup karty
SCSI + wyzsza cena samego czytnika = zbyt wysokie kosztu. Droga eliminacji
wybrany zostal Teac 24 speed i jest jak na razie bezbledny.

Soft..

Tutaj tez mialem roznego rodzaju przejscia. Nagrywalem pod Easy CD Pro,
Win To Go oraz Easy CD Creator. Wnioski - Tylko oba Easy nadaja sie do
powazniejszej roboty, WinToGo nie wykorzystuje bufora nagrywarki (
przynajmniej mojej Yamaha 401t ) i przyotworzeniu jakiegokolwiek innego
programu wali buffer underrun. Polecam Easy CD Creatora 3.01 ( upgrade na
ftp.adaptec.com ). Bardzo male obciazenie systemu, bezbledna praca,
dziecinnie prosta obsluga, CD startowe itd. Pelna wersja kosztuje jakies
400 brutto wiec ... :) JEst tez opcja CD-Copy....

No a teraz najwazniejsze - jak sobie skonfigurowac system... Mowie o
Windows 95, bo pod tym najwygodniej mi sie pracuje. Po pierwsze - nie
instalowac 2,3 programow pod nagrywarke, tylko jeden ale dobry. Gryzace
sie sterowniki potrafia roznie przejawiac swoje antypatie do
oprogramowania wrogiego.... Nie polecam instalacji akietow Direct CD,
Packet CD itp do zgrywania plikow via Norton lub Eksplorer... Bardzo
niedopopracowane jak na moj gust... Zadnych eksperymentalnych sterownikow
w wersjach beta... mialem juz takie ktore powodowaly sypanie sie
nagrywania wskazujace na uszkodzenie nagrywarki !

I druga bardzo istotna sprawa - jednym z najwazniejszych bledow w
Windowsie utrudniajacym sprawne nagrywanie CD-kow jest wylaczone
buforowanie odczytu/zapisu. To nie jest zaden kit - Windows nie buforuje
tych czynnosci. Nalezy recznie wpisac w system.ini w sekcje [vcache]
linijki
MinFileSize = 2048
MaxFileSize = 4096

Wielkosc pamieci przeznaczonej na cach bedzie w granicach 2048 kB - 4096
kB . Zauwazyc bedzie mozna znacznie szybszy odczyt z dysku, co nie jest
bez znaczenia przy nagrywaniu 4 speed.

To chyba tyle - takmam wszystko ustawione i smiga az milo...

                                                Jurand