Re: Jaki system operacyjny?

Autor: Radosław Sokół (rsokol_at_iname.com)
Data: Sun 11 Jan 1998 - 11:45:40 MET

Tomasz Kłoczko wrote:

> Hint: ci któży używają Linuxa nie potrzebują DirectX czy innych takich
> dziwolągów. Co do prędkości X win to bym się spierał. Zresztą jak to
> porównywałeś lub jak to było porównywane w testach na które się mógłbyś
> powołać ?

Jeśli w domu pracują, to rzeczywiście. Linux jest wtedy jedyną
platformą dającą idealną stabilność do pracy i wysoką wydajność.
Jednak odpalanie jakichkolwiek gier (a - nie okłamujmy się -
komputery domowe niestety zazwyczaj do tego służą) wymaga albo
równoległej instalacji DOS/w95, albo cudowania.

Porównanie prędkości było na wyczucie - odpaliłem na tym samym
komputerze MiniLinuxa z kompaktu Chipa z akcelerowanym X-Window
na S3 Virge i Windows NT 4.0 SP3. Linux nie był rewelacyjnie szybki.
Na K5-90 z 32MB RAMu zdecydowanie płynniej chodził NT - okienka się
szybciej pojawiały (aczkolwiek jeśli chodzi o ich przesuwanie,
Linux sprawował się lepiej). NT bardziej się swapował, ale teraz
na tym komputerze jest 48MB RAMu i nie stanowi to problemu.

> Co do używania Linuxa w domu to się zdziwisz ale znam co najmniej
> kilkanaście osób które uzywając Linuxa w różnych innych miejscach po za
> domem mają go także i w domu i stosują go do przeróżnych zastosowań (w domu
> najczęściej zastosowania rozrywkowe).

Rzeczywistość niestety jest taka, że najpowszechniejszym
oprogramowaniem biurowym w Polsce jest MS Office. Używanie
innych pakietów owocuje niekompatybilnością dokumentów.
Jeśli kiedyś wszyscy przejdą na format XML, to może problem
zniknie, ale do tego czasu ludzie nie korzystający z Win
są niestety w gorszej sytuacji.

> Ile kosztuje NT ? Czy każdego stać żeby sobie to kupić do domu ? Zauważ, że
> chcąc kupić NT do domu musisz wydać jeszcze co najmniej drugie tyle na chćby
> Office czy inne takie.

Tu się kryje wielka przewaga Linuxa - darmowe używanie go jest
całkowicie legalne. NT niestety kosztuje te ok. 900 PLN (za
Workstation), co co prawda jest tylko o jakieś 200 PLN więcej
niż za w95, ale g95 ludzie dostają za darmo z komputerami,
więc i tak nie kupują systemu. Osobom, które dostały w95 i
chcą przejść na NT pozostaje tylko kupienie go lub nielegalne
używanie kradzionego (do czego jednak nikogo nie namawiam).
Gdyby MS nie wykorzystywał pozycji monopolisty i nie rozdawał
w95 za pół-darmo do komputerów, propozycja przejścia na NT
nie byłaby już taka śmieszna - kupno systemu byłoby koniecznością,
a NT jest niewiele droższy.

Pozdrowienia,
| Radosław Sokół | mailto:rsokol_at_iname.com |
| | http://friko.onet.pl/ka/lizard/ |
| | What do you want to fix today? |