Re: Jaki dlugi serial link ?

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Sat 10 Jan 1998 - 23:42:34 MET

On 5 Jan 1998 10:43:04 GMT, hdrake_at_arrakis.cs.put.poznan.pl (Filip
Pankau) wrote:

>Czesc...
> Mam kilka pytan.
>
> 1. Jaka moze byc maksymalna dlugosc kabelka, ktorym podlaczam dwa
>komputery przez porty szeregowe? Czy ok 80 metrow to nie za duzo? (Kabel by
>lezal na dachu kilku budynkow).

Czysty sygnal napieciowy - ciut duzo, pelna szybkosc (115200bps) moze
nie pojsc (na 30 m kabla chodzila mi pelna predkosc, ale na 80 to juz
moze nie?). Innym, gorszymproblemem bedzie zrownowazenie mas - RS jest
portem asymetrycznym a na takim rozstawie, w dodatku miedzy roznymi
budynkami moga wystapic spore roznice w potencjale sieci
zerujacej.Najgorszym skutkiem tego moze byc uszkodzenie portu, mniej
groznym, ale tez czyniacym przedsiewziecie bezcelowym - ogluszenie
portu napieciami zaklocajacymi. Goraco polecalbym uzycie przejsciowek
na petle pradowa z optoizolacja - likwiduja powyzsze problemy.

> 2. Czy do transmisji szeregowej w tym przypadku wystarczy kabelek 3 zylowy?

Na dlugim laczu raczej czterozylowy,osobno prowadzic mase dla kazdego
z torow - lepiej sie rownowazy tor, mniejsze przesluchy. Jak uzyjesz
petli pradowej to standardowo przejsciowki obsluguja tylko TxD i RxD,
handshaking trzeba zalatwiac programowo. Jako kabla uzylbym zwyklego
dwuparowego przewodu telefonicznego.

A w ogole na 80m to czy nie warto pomyslec o ethernecie? Skretka level
3 nie kosztuje wiele wiecej od zwyklego przewodu telefonicznego, a
predkosc masz znacznie wieksza (mowiac szczerze - po RS-ie to duuuzo
cierpliwosci trzeba miec), jak zainwestujesz w skretke level 5 i karty
po ok. 120 zl a nie najtansze to mozesz spokojnie skompletowac sprzet
do polaczeina szybkim ethernetem (100Mbps), a to juz naprawde spora
predkosc. Przy dwoch maszynach hub nie jest potrzebny - wystarczy
tylko odpowiednio zaplesc kabel (przeszukaj archiwa grupy - tej i
elektroniki).

Darek