Re: Mam takie pytanka.

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Mon 29 Dec 1997 - 00:09:54 MET

Witam! :)

>1. Czy na naszym rynku sa karty graficzne, kt< wykorzystuja ram komputera
>??
>To chyba lepsze rozwiazanie od tradycyjnego, np. ile pamieci maja dzisiaj
>przecietne karty, odp. 2 - 4Mb. Gdyby taka karta mogla korzystac ze
>standardowej pamieci ram, ktorej przecietnie w naszych PC' tach mamy dzis
>16 - 32 Mb to chyba byloby lepiej ?
>Wtedy karta "bralaby" tyle ramu ile jej potrzeba w danej chwili.

Przecietna karta ma 1MB pamieci, rozszerzalnej do 2-4MB. Dobre karty maja
przynajmniej 2MB (takze ze wzgledu na wydajnosc). Spotyka sie coraz
czesciej karty z 8-16MB pamieci (albo przynajmniej dajace potencjalne
mozliwosci orzbudowy do takich wartosci). Praktycznie do wyswietlania
obrazu wiecej jak (2)4MB nie jest potrzebne. Reszta pamieci wykorzystywana
jest do przechowywania textur, zbufor, czesc pamieci moze byc uzywana do
skalowania animacji itd. Najpotezniejsza karta graficzna jaka widzialem
miala... 96MB RAM na pokladzie ;>

RAM z komputera zamiast na karcie grafiki? I tak i nie. Zastosowanie
klasycznej szyny ISA/PCI nie daje takiej mozliwosci, jako ze strumien
danych bylby za maly do wyswietlenia czegokolwiek. Tak wiec jesli masz na
mysli zwykla karte z samym chipem graficznym, wkladana w PCI, ktora
wyswietlalaby obrazki z RAMu komputera to zapomnij. Niektore chipsety np.
82430VX/TX, SiS551x i nowsze obsluguja tzw. UMA. W takim przypadku
istotnie mozliwe jest wspoldzielenie pamieci RAM karty graficznej z RAMem
systemowym (ale sterownik grafiki znajduje sie wowczas na plycie
glownej). Jest to rozwiazanie tansze, ale dziala wolniej. Nie jest zbyt
polularne (ASUS P55SP4AV mial wlasnie k.graf. od razu na sobie).

Zastosowanie szyny AGP zmienia sytuacje, ale tylko troche. RAM komputera
nadal jest za wolny, by tam siedzial caly RAM karty graficznej (w
szczegolnosci bufor ramki), ale juz wystarczajaco wydajny by przechowywac
tam np. tekstury. I w takim ukladzie istotnie (po niewielkich
modyfikacjach so) mozliwe bedzie wspoldzielenie RAMu systemowego na
potrzeby komputera i czesciowo karty grafiki. Karta grafiki AGP jednak
bedzie miala na sobie RAM z ktorego bedzie wyswietlac obraz, i nie wydaje
mi sie by ktokolwiek projektowal inne uklady. Tak wiec AGP ma
wystarczajaca predkosc by pamiec textur wyrzucic do RAMu komputera, ale
jest za wolna by z RAMu komputera wyswietlac obraz.

>2. Co to jest AGP, USB ?? - sorry jesli przekrecilem nazwy.

AGP - accelerated graphic port. Szyna do ktorej podlacza sie karte
grafiki o przepustowosci do ~.5GB/s (PCI ~.15GB/s) a wiec dajaca istotne
przyspieszenie predkosci komunikacji sterownika grafiki z reszta
komputera. W chwili obecnej ma 32 bity i 133MHz (66MHz, transmisja na obu
zboczach sygnalu). W przyszlosci pewnie takze i wiecej.

USB - universal serial bus. Szyna do podlaczania urzadzen zewnetrznych,
takich jak klawiatura, sterowanie monitora, myszka, modem, proste
skanery, drukarka itd. Ma w niedlugiej przyszlosci zastapic kalsyczne
porty COM, LPT, klawiatury, PS/2. Pozwala na obsluge do 127 polaczonych
szeregowo urzadzen i charakteryzuje sie predkocia transmisji ok. 3MB/s.

>3. Jaka jest przyszlosc jezeli chodzi o rozwoj kart graficznych (rowniez
>akceleratorow, dopalaczy itp.) ??

Coraz szybsze chipy, coraz wiecej pamieci, coraz szybsze szyny, coraz
potezniejsze akceleratory ;> Nie wiadomo wlasciwie... Tseng szykuje
ciagle ET6300 z 3D i ma go wreszcie pokazac dzialajacego na Cebicie'98,
3Dfx na pokazac VooDooII - 192bit akcelerator 3D na AGP (cyferki mowia o
miliardach cieniowanych trojkatow w ciagu sekundy), z powazniejszych kart
wlasciwie nie bardzo wiadomo - ciagle pojawiaja sie nowosci, poprawki i
przerobki. Generalnie w ciagu roku/poltora nastapi calkowite przejscie z
grafika na AGP i dalszy wzrost znaczenia akceleratorow 3D.

>4. Chetnie wyslucham opini o P166, P200, MMX, generacji Pentium czyli
>poziomu 586.
>Jakie sa plany co do tej generacji, slyszalem, ze zaprzestano jej produkcji
>Czy powstana nowe procesory 586, co w tej sprawie robi AMD i Cyrix, lub
>inni producenci ??

P54C czyli zwykle Pentium nie jest juz produkowane od kilkunastu tygodni
i praktycznie zniknelo z oferty (spotkac mozna ostatnie sztuki P150/166).
Tak wiec epoke zwyklego pentium mozemy uznac za zakonczona

P55C czyli PentiumMMX na razie ma sie dobrze, aczkolwiek
najprawdopodobniej nie bedzie juz dalej rozwijane (byc moze jesli AMD
zdecydowaloby sie na szybkie wprowadzenie K6/266 Intel moglby poszerzyc P-
MMX o ta czestotliwosc aby nie tracic rynku - jeszcze P-MMX stanowi
istotny % sprzedazy procesorow). Generalnie jednak przyszly rok to juz
wlasciwie PentiumII i to w cenach dostepnych dla zwyklego smiertelnika.
Szacuje, ze koniec masowej produkcji PentiumMMX nastapi kolo
marca/kwietnia, a do konca wakacji procesor zniknie w ogole z oferty.

Konkurenci Intela staraja sie nadrabiac mina braki - na razie nie powstal
produkt ktory naprawde bylby konkurencyjny do PentiumPro czy PentiumII.

K5 dzialalo gorzej niz zwykle Pentium. K6MMX wydajnoscia przypomina
PentiumMMX I ABSOLUTNIE NIC WIECEJ, raz dzialajac nieco szybciej innym
razem wolniej od oryginalu, overall jednak conajwyzej porownywalny przy
tym samym zegarze (i bardzo zblizonej cenie). AMD zamierza dalej wspierac
Socket7 rozszerzajac go o czestotliwosci 75, 83 i 100MHz w przyszlosci
oraz obsluge AGP. Intel nie planuje takiego ruchu twierdzac ze koszty
produkcji plyt/chipsetow +66stable sa zbyt wysokie. Ponadto nie daje to
az tak duzego wzrostu wydajnosci jaki daje zastosowanie architektury DIB
(PentiumPro i PentiumII). AMD planuje rozwijanie K6 do czestotliwosci
300MHz (byc moze nieco wiecej). Niemniej jest to juz labedzi spiew
technologii Socket7 i zaczynaja byc wyraznie widoczne ograniczenia.

Cyrix dysponuje procesorem nieco wydajniejszym od oryginalu przy tej
samej czestotlwiosci zegara. Niestety mylnie znakuje swoje produkty i P-
rating nie zgadza sie z czestotliwoscia. Porownujac P-rating i
czestotliwosci Intela mozna stwierdzic, ze Intel jest nieznacznie
wydajniejszy Overall, aczkolwiek Cyrixy sa w niektorych testach czasem
istotnie sprawniejsze (imho wynika to raczej z oglupiania testow). 6x86
wydajnoscia przypominac chcial Pentium, zas M2 (6x86MX) to klon
PentiumMMX. Wsrod konkurentow Intela moznaby jeszcze wymienic IDT
Centaur. Nie mam danych na temat tego procesora (nie testowalem go
osobiscie) wiec nie bede przytaczal wynikow (K6 wedlug zachodnich testow
i opinii bardzo mi sie podobal - az pialem z zachwytu, niestety testy
praktyczne niczego takiego nie potwierdzily). Jest to najprawdopodobniej
tania kopia zwyklego Pentium, choc firma przymierza sie do produkcji
ukladow MMX. W ogole przypomina mi to troszke uklad U5-UMC z konca okresu
486. AMD, Cyrix i IDT planuja wspolnie opracowac wlasny zestaw MMX2 oraz
zestaw rozkazow rzekomo wspierajacych 3D. Intel pracuje nad MMX2 i wg.
danych nie zamierza nieodplatnie udostepniac tej technologii.

Socket8 oraz Slot1 sa opatentowane i od kazdej plyty glownej je
wykorzystujacej Intel pobiera niewielka oplate. To powod dla ktorego
producenci staraja sie nadmuchac i do konca wykorzystac Socket7.
Porownujac dane techniczne wydaje sie jednak ze Socket8 jest juz
obecnie slepa uliczka...

Mysle, ze jestesmy skazani jednak na przejscie na Slot1 w polowie
przyszlego roku (i prosze mi sie tu nie krzywic, bo jestem w stanie
wykazac techniczna przewage wlasnie takiej konstrukcji). W przyszlym roku
planowane sa nowe wersje PntiumII (mowi sie o przekroczeniu granicy
400MHz), takze jego nowe (w tym tansze) wersje oraz jeden nowy procesor.
Intel jak zwykle nie pozwala zbyt wiele mowic nt. swoich planow.

>5. Czy generacja Pentium2 jest warta swojej ceny ??

Zalezy. W 32-bit srodowisku (np. Linux) widoczna jest ISTOTNA poprawa
wydajnosci po zmianie PentiumMMX/233 na PentiumIIMMX/233 (istotna = ponad
50%). Jesli uzywasz DOSa i 16bit aplikacji to nowy procesor da pomijalny
wzrost wydajnosci (testy pokazuja nawet spadek), w Win95 przyrost
predkosci szacowalbym na troche ponad 30% przy tym samym zegarze. Jest to
dosc duzo, biorac pod uwage inne korzysci plynace z nowej architektury
(chociazby istotne odciazenie magistrali).

W najblizszym czasie cena PentiumII powinna spasc dosc istotnie, jednak
niebede przytaczal danych i informacji na tem temat :)

>6. Slyszalem cos o MMX2 - co to znowu jest, rozszerzenie MMX ??

Kolejna wersja MMX - podejrzewam ze kolejne rozkazy, byc moze jakies
wsparcie dla 3D (zestaw sprzetowo realizowanych czesto uzywanych w 3D
funkcji). Ma byc odplatnie udostepniane innymproducentom. Na razie brak
szczegolowych informacji technicznych.

>7. Slyszalem tez, ze niedlugo ma nastapic spadek cen procesorow, nie
wiesz >moze kiedy to nastapi ??

... nie powiem :)

>8. Jaki jest komputer twoich marzen ?? - podeslij jego konfiguracje.

SGI PowerChallege^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H a co to za roznica? I tak sobie nie
kupie :) A PC sluzy do pracy, a nie do marzenia ;>

>9. Na jaki mozliwie najlepszy komputer moze pozwolic sobie zwykly, szary
>czlowiek ??
>Sprostowanie: jaka konfiguracja do zastosowan ogolnych bylaby dla niego
>najkorzystniejsza ??

Na dzien dzisiejszy? Pentium166/200MMX, do silniejszych zastosowan 233.
Dobra karta grafiki (tseng et6k), porzadna plyta glowna (chociazby t2p4
asusa, 512kb pb cache), szybki hdd 3-6gb, 32mb edo ram, cdrom, karta
muzyczna na vibrze16 lub jakis awe. monitorek 15" na trinitronku.

Do servera chyba juz PentiumII chyba ze sa istotne przeslanki by
zastosowac PentiumPro. Podobnie do silnej stacji roboczej - jeden lub
wiecej PentiumII. W tej chwili jest bardzo zly moment na zakupy sprzetu.

>10. Jaki Ty masz komputer, jesli masz ?? - podeslij jego konfiguracje.

Well.. a o ktory z komputerow Ci chodzi? :)

karpio