Re: co grzeje procesor?

Autor: Andrzej Popowski (popej_at_friko.onet6.pl)
Data: Thu 18 Dec 1997 - 23:57:59 MET

17 Dec 1997 19:13:07 GMT, "Bartosz Palusko" <paluchmen_at_hotmail.com>
piszesz:

>czesc
>Ostatnio pan w sklepie poinformował mnie, że procesor ustawiony na 2x83
>grzeje się bardziej od 2.5x66 twierdzac, iz magistrala ma większy wpływ na
>grzanie się procesora od mnożnika.
>Czy to prawda?

W obu przypadkach jadro chodzi na 166MHz, natomiast bufory IO na 66
lub 83, czyli powinien sie bardziej grzac, w koncu go podkrecasz.

Ale, gdyby porownywac 2.5*75MHz i 2*83MHz, to chyba cieplejszy bedzie
ten z wolniejsza szyna a szybszym jadrem.

Intel podaje dla P166MMX maksymalny pobor pradu 4,75A jadro i 0,54A
bufory, co daje odpowiednio 13.3W jadro i 1,78W bufory. Tak wiec
bufory wydzielaja tylko 12% mocy w procesorze. Mozna podejrzewac, ze
moc rosnie liniowo z czestotliwoscia, czyli tak z grubsza podkrecenie
z 66 na 83 przy zachowaniu 166MHz jadra powinno dac dodatkowe 0,46W,
czyli w sumie wzrost mocy o 3% (nie gwarantuje sensownosci tych
przeliczen, ale sam podkrecam na 83 :-)

Pozdrowienia,

Andrzej Popowski

(usun cyfry z mojego adresu / remove digits from my address)