Re: MKS_VIR

Autor: Slawomir Marczynski (slawek_at_arcadia.tuniv.szczecin.pl)
Data: Wed 17 Dec 1997 - 10:25:41 MET

In article <673lbs$2ur$1_at_sunsite.icm.edu.pl>, Silver wrote:

[...o MksVirze...]

> Nie, ale nie bede placil za cos co za miesiac bedzie stare, skoro moge miec
> za darmo !!! Jak chcesz to plac, mi to nie przeszkadza !!!

1. mks_vir nie jest za darmo dla normalnych uzytkownikow. Jezeli ty mozesz go
   miec za darmo, to znaczy, ze nie jestes normalnym uzytkownikiem. A moze
   wlasnie nie mozesz? I dlatego tak sie zloscisz? (Nawiasem mowiac Marek
   Sell tez nie jest normalnym uzytkownikiem mks_vir'a)

2. mks_demo jest za "darmo". Cudzyslow bierze sie z warunkow jego
   "uzytkowania" (tzn. wolno go uzywac bodajze przez jeden miesiac i to
    niezaleznie od wersji, czy jakos tak). Wirusy (podobno) wykrywa - a ze
    nie usuwa... usuwanie wirusow to IMHO ryzykowna sprawa (mozliwosc
    wygenerowania mutantow). Nota bene: mks_demo chyba nie wykrywa EICAR'a.

3. Podobno niezlym programem jest f-prot, mozesz go miec "za darmo" z
   http://www.datafellows.com. Podobnie Mac Afee Virus Shield jest w wersji
   demo (30 dniowej). Cudzyslowy powyzej nalezy rozumiec tak, ze w koncu
   zaplacisz za np. czas polaczenia, dyskietki na ktorych zapiszesz
   f-prot'a...

4. Zgadzam sie, ze warunki sprzedazy mks_vir'a sa nieco niekorzystne dla
   indywidualnego klienta - ostatecznie te kilkadziesiat zlotych piechota
   nie chodzi, wirusy (na dobrze utrzymanych systemach) spotyka sie rzadko,
   a roczny abonament to krotko. Lepiej moze byloby sprzedawac za dwukrotnie
   wyzsza cene "dozywotni" abonament na upgrade'y? Albo po roku "normalnego"
   abonamentu przedluzac go za powiedzmy 1/4 ceny? Dla komputerze w
   ksiegowosci cena jest ok (ha! sam widzialem jak wirus zjadal dane!), dla
   szczyla ktory dopiero co dostal komputer... - no ale niech sie nad tym
   zastanawia Marek Sell.

5. IMHO programy antywirusowe powinny byc dotowane przez Panstwo: w koncu
   chodzi o szeroko pojete bezpieczenstwo obywateli. Czyli jest analogia
   z utrzymaniem np. policji czy strazy pozarnej. I co najwazniejsze - prawo
   powinno byc znacznie bardziej restrykcyjne w tej materii. Bo np. za
   uzywanie mks_vir bez licencji grozi do 5 lat wiezienia, za niektore
   morderstwa zasadzono cztery lata (to sa fakty!) - a za napisanie wirusa
   nawet zlapany "na goracym uczynku" nie bedzie odpowiadal wcale... No ale
   to jest ogolniejszy problem... (Nota bene, jestesmy takim krajem, w
   ktorym bez zenady wydano ksiazke pt. "Jak pisac wirusy komputerowe" -
   nieco ksztalcaca, ale psychologicznie wielce szkodliwa.)

6. Z chrzescijanskim "nie kradnij" i - z chrzescijanska, a nawet katolicka
   nadzieja, ze jednak nie trafisz do wiezienia. Bo ostatnio - czy to wplyw
   kolorowej telewizji? - namnozylo sie nam ekspertow od moralnosci
   chrzescijanskiej, ktorzy cos tak nie bardzo rozumieja o czym sami mowia
   (np. nie jest IMHO zgodne z ideami chrzescijanstwa zyczenie komus, aby
   popelnil grzech/przestepstwo i trafil do wiezienia, lecz nalezy sie
   starac, aby ow ktos grzechu/przestepstwa nie popelnil i tym samym nie
   tyle uniknal kary, ale na nia nie zasluzyl; przeciwna postawa jest
   grzeszna - ale nie jestem az tak dobry w te klocki aby to udawadniac;).

YS

--
Slawomir Marczynski (Mr)
Institute of Physics, Technical University of Szczecin