Re: Czy ktoś mnie oświeci?

Autor: Andrzej Popowski (popej_at_friko.onet6.pl)
Data: Mon 08 Dec 1997 - 21:02:52 MET

Sun, 7 Dec 1997 21:54:32 +0100, "Tadeusz Drabarek"
<tadrbk_at_priv.onet.pl> piszesz:

>OK. Ale CO OZNACZA TO NIESZCZĘSNE 115200 bps ?
>oraz dlaczego sporadycznie pojawia mi się :"Połączono przy 14400bps" lub
>(najczęściej) 115200bps, NIGDY nie zdażyło się: 28800 bps?

Bps to bity na sekunde. Jezeli modem pracuje w trybie 28800bps, to
znaczy ze miedzy dwoma modemami, po linii telefonicznej jest transfer
danych z ta predkoscia. Dodatkowo przed wyslaniem danych modem moze
dokonac kompresji danych, a w trakcie przesylania moga wystapic
powtorki wynikajace z protokolu korekcji bledow. W rezultacie
rzeczywista predkosc transferu jest zwykle rozna od znamionowych
28800bps. To oznacza, ze dane z komputera do modemu nalezy przesylac z
rozna predkoscia i to zmienna w czasie. W praktyce robi sie to tak, ze
port szeregowy ustawia sie na stala transmisje z mozliwie duza
predkoscia, natomiast modem poprzez linie CTS/RTS portu zezwala lub
wstrzymuje transmisje. Sam modem buforuje dane i wysyla je w dogodnym
dla siebie tempie.

To co zglasza ci program jako predkosc polaczenia, to jest informacja
ktora przekazuje modem do komputera. Format tej informacji jest prawie
standardem, ale nie calkiem. Prawie wszystkie modemy podaja predkosc
polaczenia miedzy komputerem i modemem w postaci CONNECT 115200. Do
tego zwykle dochodzi predkosc miedzy modemami w postaci na przyklad
CARRIER 28800. Jezeli modem poda te informacje nie tak, jak sie
spodziewa program w komputerze, to zostanie ona przeoczona. Zwykle
jednak program zauwazy informacje CONNECT i poda te predkosc jako
predkosc polaczenia, co wlasciwie nie niesie informacji o rzeczywistej
predkosci (kiedys to byla istotna wiadomosc, bo program musial
przeprogramowac port RS na podstawie tej wartosci)

Pozdrowienia,

Andrzej Popowski

(usun cyfry z mojego adresu / remove digits from my address)