Re: Rekojmia

Autor: Marcin Maruta (mmaruta_at_km.com.pl)
Data: Tue 02 Dec 1997 - 18:06:56 MET

Tomasz Jarnot wrote:

> Mam male pytanie, jak to jest z rekojmia, czyli obowiazkiem sprzedawcy do
> wymiany uszkodzonego sprzetu od reki lub zwrocie pieniedzy jesli usterka
> wykryta zostala w przeciagu max. 7 dni od daty zakupu podzespolu. Dzisiaj
> nieco pozarlem sie z jednym czlowiekiem, poniewaz on twierdzil, ze
> powinienem od razu sie zdeklarowac przy oddawaniu sprzetu do serwisu, czy
> chce nowy czy zwrot pieniedzy, w przeciwnym razie oni traktuja to jako
> normalna naprawe serwisowa i czeka sie 14-28 dni. No wiec sie pytam - czy
> faktycznie tak jest ?
>
> Jurand

  Co do zasady facet miał racje - rekojmia jest to uprawnienie do odstapienia
od umowy lub zadania obnizenia ceny jezeli sprzedana rzecz ma wady fizyczne
(w tym wypadku). Uprawnienia mozesz wykonywac w ciagu roku od nabycia i w
ciagu miesiaca od zaistnienia wady - nie wiem skad wziales 7 dni. Jesliz
adasz money back, facet moze zaoferowac ze niezwlocznie naprawi lub wymieni
na wolny od wad - wedle Sadu Najwyzszego i generalnie rozporzadzenia
konsumenckiego te niezwlocznie to 14 dni. Potem mozesz go pozywac z
odsetkmai.

Tym niemniej musisz pamietac, ze do nowej rzeczy masz jakby dwa roszczenia -
opisane z rekojmi (rzadko dotychczas stosowane) i z gwarancji. Jesli chcesz
skorzystac z rekojmi to musisz to wyraznie zaznaczyc, gdyz tak jak opisale
traktuja to jak gwarancje. A w gwarancji mozesz jedynie zadac naprawy lub
wymiany na nowy, bez prawa zadania pieniedzy.

Z grubsza tyle,

Marcin