Re: Pytanie o adio CD->WAV (podstawy)

Autor: Mariusz Artur Borkowski (M.Borkowski_at_elka.pw.edu.pl)
Data: Thu 06 Nov 1997 - 15:57:57 MET

> Widze tu ostatnio mnostwo listow na temat sciagania sciezek audio
> na wav-y. Niestety wszystkie zaczynaja sie nieco powyzej mojego poziomu
> :-( (:-))
> Czy ktos moglby mi opisac podstawy, a w szczegolnosci:
> 1. czy jest to przetwarzanie zapisu cyfrowego na cyfrowy bez analogu po
> drodze

Tak. Mozna to niby robic z analogiem po drodze, ale:
- sygnal najpierw przechodzi przez DAC w napedzie CDROM (bledy przetw.)
- nastepnie w postaci analogowej przechodzi przez caly komputer,
  czesto nieekranowanym kablem, czyli dochodza zaklocenia
- w karcie dzwiekowej jest samplowany przez ADC, ten przetwornik
  tez wprowadza bledy...

Dlatego nalezy to robic specjalnymi programami, ktore sciagaja dane
audio przez zlacze kontrolera, mniej wiecej tak jak zwykle pliki z CD.
Problem polega na tym, ze sciezki audio (w przeciwienstwie do
sciezek z danymi) maja nieco dziwna stukture: brak informacji do
dodatkowej korekcji bledow, brak synchronizacji. Z tego powodu nie
kazdy CD-ROM pozwala na cyfrowy odczyt audio, a nawet te co czytaja
nie musza dzialac z kazdym programem...

> 2. czy do tego kompakt musi byc podpiety pod IDE na karcie dzwiekowej
> 3. czy mozna to robic przy uzyciu starszego sprzetu (CD 4x)

Wiek sprzetu nie ma tu znaczenia, ani typ kontrolera.
Znam naped Sony 2x, jeszcze ze starym, wlasnym kontrolerem, ktory
doskonale sobie z tym radzil.

> 5. oczywiscie wszytko co uwazacie za wazne
> i jesli mozna jakies namiary na programy do tego sluzace.

Lista dzialajacych napedow i programow jest m.in. na
http://www.tardis.ed.ac.uk/~psyche/cdda/

--
                                           Mariusz Borkowski
                              mailto:mborkows_at_elka.pw.edu.pl