Re: Klasyfikacja wspolczesnych komputerow?

Autor: strasbur_at_chkw386.ch.pwr.wroc.pl
Data: Wed 05 Nov 1997 - 10:29:46 MET

>Chodzi mi o taka rzecz. Jak myslicie, jak wedlug Was powinna wygladac
>wspolczesna klasyfikacja systemow komputerowych? Chodzi mi o
>klasyfikacje pod wzgledem "wielkosci"?
>Kiedys to bylo prosto - byly komputery (czyli mainframe'y),
>minikomputery i mikrokomputery. Teraz wiadomo, ze u gory skali mamy
>superkomputery, u dolu mikrokomputery, troche wyzej workstations. A
>wszystko posrodku?
Tak po mojemu to te podziały straciły wszelki sens. Reprezentuję chemię
kwantową - dziedzinę bardzo łasą na moc obliczeniową.
Kiedyś wszystko było jasne - mieliśmy XT, a gdzieś w Ameryce stał sobie
Cray, który był 500 razy szybszy. Podział był oczywisty. Teraz sam dół
pecetów - pentium 166 - jest raptem 3 razy wolniejsze od np. sztandarowego
produktu firmy SGI o nazwie R10000 (w obliczeniach zmiennoprzecinkowych).
Pentium z DOSem albo win95 jest "mikrokomputerem", zaś pod Unixem staje
się wysokiej klasy stacją roboczą.
>Jaka proponowalibyscie klasyfikacje komputerow, ktore juz nie sa
>workstations, a jeszcze nie sa superkomputerami? Jak nazwac takie
>maszyny, jak np. galaxy na AGH - duze serwery Unixowe? Troche nie
>bardzo...
Przejście jest płynne. Zależy ile wsadzisz procesorów, pamięci i dysków.
>I jakie przyjac kryteria podzialu do takiej klasyfikacji? Rodzaj, liczba
>procesorow?
Wystarczy liczba. Te same procesory są montowane w stacjach roboczych, co
w superkomputerach. Pentium Pro stosowane w najwyższej klasy "mikrokomputerach"
może pracować w układach wieloprocesorowych.
> Szybkosc (czym mierzona)?
Benchmarki służą do udowadniania wyższości swojego produktu nad produktami
konkurencji ;-)
> Cena? (to nie zart - byla kiedys w
>jednej ksiazce taka wlasnie klasyfikacja)
O, to jest chyba znakomite kryterium. Superkomputer kosztuje o wiele
więcej od zestawu stacji roboczych (mikrokomputerów?) o takich samych
możliwościach - patrz np. Beowulf (połączone linuxy) vs IBM SP/2 (wybrałem
akurat ten, bo pasuje architektonicznie do sieci staci roboczych).
Krzysiek