Re: Dlaczego 650MB i 74 min ?

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Sun 19 Oct 1997 - 20:41:37 MET DST

On Sat, 18 Oct 1997 08:51:26 +0200, "Krzysztof Grząba"
<kgrzaba_at_priv.onet.pl> wrote:

> Cześć
>
>Czy ktoś mógłby nie oświecić dlaczego na CD-R wchodzi tylko 650MB, a
>jednocześnie pisze na opakowaniach od płytek, że wchodzi 74 minuty
>nagrania audio CD?
>
>Przycież 74 minuty * 16 bitów * 2 kanały * 44100 Hz po przeliczeniu na MB
>daje jakieś niecałe 750 MB.
>
>Byłbym wdzięczny za wyjaśnienie, bo trochę mnie to dręczy.

Jak dobrze pamietam, to format zapisu dzwieku na CD ma 14 bitow, a nie
16. 16-bitowy dzwiek stosuje sie w komputerze, bo wygodniej - maszyna
ma slowo o dlugosci n*8bitow, to najlepiej jak format zapisu dzwieku
pasuje do szablonu. A pierwotnym formatem srebrnych krazkow byl
wlasnie firmat zapisu dzwieku - projektowane toto bylo na calkowicie
specjalizowany sprzet... i se tak a nie inaczej wymyslili.
Ponadto zapis danych jest troche odpowiedzialniejszy od prostego
zapisu digitalizowanego dzwieku - dla CD przeklamanie jednego sampla
ma stosunkowo niewielkie znaczenie, zas dla danych jeden zafalszowany
bajt to moze byc calkowita tragedia - tak wiec format zapisu danych
zuzywa jeszczze troche miejsca na informacje nadmiarowe - kody
korekcyjne, sumy kontrolne czy co tam jeszcze, zeby w razie czego
wlasciwa postac danych odtworzyc, a co najmniej zauwazyc blad!

I chyba wlasnie te dwa powody prowadza do powstania tej roznicy

Darek