Re: 83 Mhz na Edo!!!

Autor: Andrzej Popowski (popej_at_friko.onet.pl)
Data: Sun 19 Oct 1997 - 18:37:52 MET DST

Sun, 19 Oct 1997 10:29:57 +0200, "Radosław Sokół" <rsokol_at_iname.com>
piszesz:

>To nie zmienia faktu, że u mnie EDO 60 chodziły dopiero
>pod Auto-70 (x333/x333) i dalej się wieszały (wszystkie
>dodatkowe opcje chipsetu HX wyłączyłem). Podejrzewam,
>że musiałbym ustawić x333/x444 lub nawet x444/x444, żeby
>zaczęły stabilnie działać. U mnie nie robił się BSOD,
>tylko po prostu niektóre programy (WinFax, Excel) albo
>się chwilowo przywieszały, albo wywalały Access Violation.

W moim komputerze plyta Asus T2P4 chodzi bez problemu z pamiecami EDO
60ns, takze pracowala z dobrymi FPM 70ns. Szyna oczywiscie 83MHz,
ustawienia pamieci auto 60ns dziala OK, ale wole szybsze ustawienia
reczne. Newralgiczne parametry to cykle RAS do CAS, musi byc 3 oraz
Turbo Lead, musi byc OFF. Pozostale na maksa. Takze nalezy zmienic
ustawienia HDD z auto na numer o 1 mniej niz stosuje dysk, tzn. jezeli
auto ustawia PIO 4, to daje PIO 3 recznie.
Procesory jakie mialem to P133 na 83*2, P166 na 83*2, P233MMX na 83*3.
Wszystko dziala stabilnie pod NT i W95.

Krotko sprawdzalem takze K6 200 na 83*2 i 83*2.5, oczywiscie nie bylo
klopotow.

Dodatkowo wspomne, ze P166 chodzil na 75*2.5, a P233 na 75*3.5. Dla
moich celow to ustawienie bylo minimalnie efektywniejsze, ale wole nie
podkrecac mocniej procesora. Przy szynie 75MHz mozna ustawic RAS do
CAS na 2 cykle.

>U mnie wykładał się przy ładowaniu, po spowolnieniu myślałem,
>że ALL OK, ale jeszcze się czasami losowo wieszał.
>Najlepsze, że napisałem specjalnie test pamięci, zapisujący
>liniowo cały RAM i potem odczytujący w celu porównania z tym,
>co powinno tam być. ZERO BŁĘDÓW! Fajny napisałem test :(((((

Tak, zapis i odczyt nie wymuszaja pelnej predkosci dostepu. Maksymalny
stres dla pamieci, to puszczenie na niej kodu, takiego ze CPU szybciej
go wykonuje niz laduje rozkazy z pamieci, np kod MOV EAX,const.
Podejrzewam, ze Microsoft cos podobnego zrobil w HIMEM.SYS, bo dziala
bardzo dobrze jako wykrywacz zbyt mocno podkreconej pamieci.

Pozdrowienia,

Andrzej Popowski