Re: Zamiana formatu z .wav na .ra

Autor: Sylwek Orlik (sylor_at_polbox.com)
Data: Sun 21 Sep 1997 - 15:38:18 MET DST

Robert Slaski <slaskir_at_ee.pw.edu.pl> napisał(a) w artykule

> Zapewne przeprowadzono kiedyś jakieś-tam badania statystyczne i wyszło,
> że u większości badanych wrażenia słuchowe zanikają powyżej 20kHz.
> Statystyka ma jednak to do siebie, że potrafi bardzo ładnie kłamać w
> przypadku jednostek.

Z badań statystycznych to wychodzi jeszcze mniej - niektórzy
przyjmują nawet 16 kHz, ale granica pasma ludzkiego ucha
nie jest tak wyraźna jak w przypadku PCM. Zależy od wielu
czynników m.in. stpnia zmęczenia "pacjęta", pogody, plam
na słońcu itp. Nie należy zapominać o tym, że człowiek odbiera
bodźce akustyczne nie tylko uchem. Wysokie częstotliwości
np. kościami czaszki, a niskie np. klatką piersiową.

> Poza tym nie te 96kHz próbkowania daje najwięcej, ale 24-bity słowa
> danych (dynamika, szumy, itepe, było już o tym).

"Nie ucz Pan ojca dzieci robić". To ja o tym mówiłem.

Sylwek Orlik