Re: Zamiana formatu z .wav na .ra

Autor: Sylwek Orlik (sylor_at_polbox.com)
Data: Fri 19 Sep 1997 - 19:21:10 MET DST

milosz danielewski <mdaniel_at_priv.onet.pl> napisał(a) w artykule

> Wieksze znaczenie ma zle ustawienie kolumn albo akustyka
> pomieszczenia niz te dodatkowe bity. Moja uwage o 32 bitach wszyscy
> potraktowali zbyt doslownie - chodzi mi o to czy np. 20 bitow by nie
> wystarczylo ? A ponadto jak czegos nie ma ( przetworniki 32 ) to moze
> czas to wymyslic i wmowic ludziom ze to potrzebne ?

Nie tyle większe, ile główne. Co do bitów, to 24 wynika z faktu,
że taka ilość bitów występuje w urządzeniach i oprogramowaniu
służącym do modyfikacji dźwięku. Urządzenia 20 bit były (i są)
użytkowane w zastosowaniach profesjonalnych.

> A co powiesz o 25 Hz odswiezaniu w TV ? To wymyslono jeszcze przed
> wojna. A o 4 kHz w telefonie? Taka czestotliwosc (44.1) byc moze nie
> jest wystarczajaca do _idealnego_ odzwierciedlenia pasma, ale na pewno
> wystarcza do _poprawnego_. Przy 24 bitach co najwyzej szumy sie lepiej
> sampluja. Pozostaje kwestia jakosci dodatkowego sprzetu: przetwornik
> => wzmacniacz => kable => kolumna, na tym stracisz to co zyskales na
> probkowaniu. Nie jestem wrogiem postepu, ale czy to oznacza, ze mamy
> zaczac robic monitory swiecace w ultrafiolecie bo moze ktos to widzi ?

25 Hz w telewizji? Za mało. Czy widziałeś te koła samochodów
kręcące sie w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy?
Przed wojną prowadzono prace nad telewizją 120. liniową.
I co? Fajnie by się to oglądało. 4 kHz w telefonie? Wystarcza
do zrozumiałego przekazu mowy i nic więcej.
Częstotliwość 44,1 kHz jest wystarczająca do przeniesienia
informacji o częstotliwości sygnału w pośmie akustycznym,
ale nie wystarcza do wiernego odwzorowania amplitudy sygnału.
Tę sytuację poprawia powszechnie stosowana technika
oversamplingu (czasem techniki bardzej rozbudowane),
ale nie rozwiązuje problemu całkowicie.

> A na prawdziwy odsluch, zapraszam milosnikow do filharmonii :)

Tak tylko, że to coś zupełnie innego, nieporównywalnego.

Sylwek Orlik