Re: Bootable cdrom. Jak zrobic? ROZWIAZANIE!

Autor: Krzysztof Janicki (kajan_at_polbox.com)
Data: Wed 03 Sep 1997 - 11:08:58 MET DST

Problem ten pojawial sie wielokrotnie na liscie, sam jakis czas temu
napisalem podstawy teoretyczne jakie udalo mi sie zdobyc z inetu. Nie byla
to taka latwa sprawa. Jakies pliki binarne umiejscowione w scisle
okreslonym miejscu cd, nagranie probne i pozniej odczytanie disk edytorem,
podmiana bajtow itd itp Brrrrrrrrrrrrrrrrrrr Makabra.

Ale do rzeczy. Mam praktyczne dwa rozwiazania, na dodatek sprawdzone. "Temi
rencami" nagralem 2 bootowalne plytki.
Nie jest to niestety rozwiazanie dla kazdego: oba programy chodza pod w95 i
na dodatek sa komercyjne.

Jest to:
1. Adaptec Easy CD Creator v. 3.0 (040) Beta, bardzo ladny, prosty w
obsludze programik
2. CDR Publisher v. 4.77 troche siermiezny, ale z wieksza iloscia funkcji.
Mozna go sciagnac w pelnej wersji, ale UWAGA: bez numeru ser. i rejestracji
chodzi tylko jako DEMO. Ograniczenia nagrania do 5Mb, brak mozliwosci
bootable. Adres: http://www.hycd.com/html/hycd_publisher.html
Ciekawostka: za jego pomoca mozna robic bootable cd w Unixie, Mac-osie i
(tego nie jestem pewien) Os2. Tych opcji nie sprawdzalem, wiec nie wiem czy
praktycznie dzialaja.
Obydwoma programami robi sie bootowalne cdr latwo, szybko i przyjemnie.
Nalezy tylko wczesniej zrobic bootowalna dyskietke.

Jak zachowuja sie takie plyty?

Otoz boot cdr podczas startu dostaje "rozdwojenia jazni". Wystepuje pod
dwoma literami: a:\ czesc bootowalna (w tym przypadku wielkosci 1.44 Mb)
oraz normalnie pod kolejna wolna litera za twardymi dyskami. Nalezy takze
PAMIETAC aby na czesci bootowalnej umiescic dzialajacy driver cd-roma w
configu i np. mscdex w autoexecu. I tu wydaje mi sie, ze pojawia sie
PROBLEM, aby plyta byla uniwersalna (tzn chodzaca na dowolnym pc) Czy sa
uniwersalne drivery zdolne obsluzyc dowolny cdrom???
Uzywajacych floppy disk pragne uspokoic, dyskietka dostaje automatycznie
litere b:\

Jest jeszcze jedna mozliwosc (tylko CDR Publisher) . Mozna stworzyc image
bootujacego hard diska. Musi byc oczywiscie mniejszy niz pojemnosc plyty i
moze byc tylko jedna partycja. Wtedy cdrom dostaje litere c:\ , a dyski
przechodza na kolejne litery. Wtedy cala zawartosc plyty jest 'bootowalna"
i nie potrzeba juz zadnych driverow cdroma. Tej mozliwosci jednak nie
probowalem.

Na koniec chcialem podziekowac Piotrowi Domownikowi za pomoc w rozwiazaniu
problemu.

No dobra, dosc przynudzania

--
Krzysztof Janicki ; kajan_at_polbox.com   <