ODP: Jaki ploter na dzis?

Autor: Tadeusz Wróbel jr (sparrow1_at_polbox.com)
Data: Wed 03 Sep 1997 - 11:16:53 MET DST

Oops...
Wymknelo mi sie wczoraj ze kupisz plujke A3 kolor do 2000 PLN.
dzisiaj popatrzylem w faktury i glupio mi okropnie bo Eson Stylus XL Pro
kosztowal w maju 4450 PLN netto. Na pocieszenie moge dodac ze w grudniu '96
to samo kosztowalo 5200.
nie mniej jednak podtrzymuje stanowisko ze lepiej kupic plujke jako ploter
niz ploter pisakowy.
Z ploterami pisakowymi (i stolowymi i bebnowymi) mialem do czynienia przez
dwa pierwze lata pracy i nic dobrego o nich nie moge powiedziec.
Przed podjeciem decyzji wez pod uwage nastepujace fakty:
1) ploter pisakowy oznacza klopoty z zaschnietymi piorkami 0.18 mm
   i rece do lokci up... tuszem.
2) Dobre piorko 0.18 kosztuje kilkadziesiat pln
   (powyzej 70) czyli tyle do kardridge z atramentem do drukarki.
3) Jezeli plotujesz na papierze (nawet coated) to piorko po dwoch trzech
   miesiacach jest do wymiany (przy intesywnym plotowaniu).
   Lepiej jest gdy plotujesz na kalce ale twoj klient pewnie nie bedzie
   musial powielac rysunkow w wyswietlarni, czyli bedzie plotwal na papierze
   (przeciez ksero A3 to nie problem).
4) jak zsumujesz koszt plujki kolor A4 i plotera pisakowego (2000 pln) to 4500
   za plujke A3 nie bedzie takie bardzo przeplacone. Zreszta nie wiem, moze sa
   tansze niz te ktore kupowala moja firma. Sprawdz tez w Epsonie Polska cene
   drukarki A2 !!!
5) Jezeli klient jest architektem to pewnie bedzie chcial od czasu do czasu
   wykonac tzw. "wizualizacje projektu" czyli wyenderowane sceny zrzucic na
   papier. Tu wybor miedzy plujka a ploterem pisakowym jest oczywisty. To samo
   rowniez w przypadku pracy na dokumentach hybrydowych (wektorowo-rastrowych).
6) Jezeli zdecydujesz sie na tani ploter piorkowy, to pewnie bedzie mial on
   tylko cztery (moze szesc) gniazda na piorka. Policz:
   czarny 0.25
   czarny 0.35
   czarny 0.5
   czarny 0.7 i tylo dwa na kolor? nie sadzisz ze to troche malo ?
   plujka da ci teoretycznie 16.7 mln i praktycznie co najmniej 265 kolorow.

Jeszce raz przypominam ze wybor oprogramowania CAD moze miec istotny wplyw
na wynik rozwazan plujka vs ploter pisakowy.

Tyle tym razem, pozdrawiam
                        Tadek Wrobel

                        sparrow1_at_polbox.com, tp_at_rafineria.gda.pl