Re: Pamiec RAM - pomocy

Autor: Janusz Kolodziej (stkolodz_at_cyf-kr.edu.pl)
Data: Mon 01 Sep 1997 - 10:21:47 MET DST

On 1 Sep 1997 01:02:45 GMT, "Ivan" <ivan_at_quake.org.pl> wrote:

>Czolem
>
>Kupilem dzis 8 x2 MB edo ramu. Dolozylem do
>pozostalych 16 (tez 8x2) i radosnie wlaczam komputer.
>No niestety moja radosc nie trwala dlugo. Win95 (osr2)
>wlaczyl sie co prawda ale zaraz potem sie zawiesil :-(

Mialem juz pare razy to samo, w przypadku gdy:
a/ kupilem porzadna firmowa plyte glowna (Intel, Tyan)
a potem
b/ kupilem na gieldzie ten syf (czytaj RAM) ktorym tam
   teraz wszyscy handluja.

lub tez trafil Ci sie RAM z bardzo rzadkim, ale spotykanym
uszkodzeniem: dane kierowane pod 2 rozne adresy wpisywane sa
w ten sam obszar pamieci (uszkodzona jedna z gornych linii adresowych).
Takiego defektu zaden test nie wykryje. Musialbys miec program
ktory sprawdza od razu CALY RAM a nie kolejne bloki pamieci.
Ale mozna to sprawdzic w nastepujacy sposob:

a/ Instalujesz cache dysku (np. SMARTDRIVE) o wielkosci dajmy na to
4MB. Uruchamiasz Windows. Jezeli sie nie zawiesi od razu to uruchamiasz
kolejne programy do momentu az system zawisnie.
b/ Nastepnie zmieniasz znaczaco wielkosc cache (np. z 4MB na 1MB),
resetujesz sprzet, i robisz dokladnie to co poprzednio.
c/ Jezeli sprzet zawiesi sie w innym momencie to wracasz do punktu (a)
czyli ustawiasz cache 4MB i jeszcze raz to samo.

Jezeli sprzet zachowuje sie za kazdym razem dokladnie tak samo
(czyli przy danej wielkosci cache'a wiesza sie zawsze w tym samym miejscu
ale jak zmienisz wielkosc cache'a to tez wiesza sie zawsze tak samo ale w
innym miejscu) to trafiles wlasnie na taki przypadek jak opisywalem.

I w jednym i w drugim wypadku trzeba RAM wymienic.
A na marginesie: nauczylem sie juz nie kupowac na gieldzie
3 rzeczy: procesorow luzem, RAM-u firm innych niz amerykanskie
niemieckie i japonskie (chodzi o producenta calego SIMM a nie kosci)
oraz HDD z 1-roczna gwarancja firm innych niz Quantum i Fujitsu.
O monitorach nie wspominam bo to sie rozumie samo przez sie.

JaKo