Re: plyta ATX i zasilacz??

Autor: Stanislaw Sidor (konstr_at_elcompzu.com.pl)
Data: Tue 05 Aug 1997 - 14:28:02 MET DST

Wojciech Krolak <wkrolak_at_free.polbox.pl> napisał(a) w artykule
<33E20FC3.7F89_at_free.polbox.pl>...
> Jak programowo wylacza zasilacz przyczepiony do plyty ATXowej? Na
> fabryce mam tego kilka ( z winnt) i panienki, ktore, jak jest 16:00 to
> wylaczaja nie zamykajac systemu, a nastepnego dnia krzyk: kto mi
> skasowal dane. Panienek nie zmienie, komputrow tez, moze ktos cos wie o
> sprzecie?
> Wojtek
####
W Biosie mozna tak zaprogramowac wylaczanie, ze potrzeba przycikac
wylacznik przez >4 sekundy. Dla niezorientowanych ' panienek ' bedzie to
szok, zwlaszcza jesli rozpusci sie wici, iz komputer jest niewylaczalny. Na
dluzsza mete na niewiele sie to jednak zda, bo zawsze jest wtyczka lub Acar
z przelacznikiem :( a zamykanie NT to naprawde test cierpliwosci....
W praktyce na plytach ATX calkiem fajnie zamyka sie W95 bo automatycznie
wylaczaja zasilacz po zamknieciu.

Mozna jednak wymyslic niezbyt wykwintne/toporne rozwiazanie:
1. Do wolnego portu RS (w ATX sa az 2 COMy wolne bo mysior jest PSowy)
podczepic uklad czasowy pobudzany jakas linia i o czasie zadzialania np 2
min.
2. Napisac program podniecajacy ww uklad czasowy ladowany po starcie
systemu (uklad czasowy po wlaczeniu zasilania bylby aktywowany)
3. Po zamknieciu systemu uklad wylaczy komputer (po 2 min a to wystarczy).
4. Bios ATXa ustawic aby nie obslugiwal wylacznika sieciowego lub
obslugiwal tylko start po podaniu zasilania.
5. Do ponownego staru potrzebne by bylo odlaczenie glownego zasilania i
jego przywrocenie.

Problem da sie tez rozwiazac programowo, jesli ktos zmodyfikowalby
procedure zamykania systemu o rozkaz wylaczenia zasilacza. Pewnie MS
wkrotce to zrobi.

Pozdrawiam,
Stanislaw Sidor (STS)