Re: Krzywy monitor

Autor: Pawel Sikora (pawel_at_pmc.com.pl)
Data: Thu 17 Jul 1997 - 00:18:54 MET DST

Arkadiusz Gruszka wrote:
> Oczywiscie sprzedawca uwaza ze obraz jest zupelnie normalny :)
> prosty, piekny itd. (niestety nie moglem uczestniczyc w konwersacji
> ze wzgledu na dosc znaczna odleglosc) ale przyjal monitor do
> serwisu (szyderczy :) ) na 2 tygodnie (pewno nawet go nie ruszy
> z magazynu).
> Teraz moje pytanie - czy jest mozliwosc wyregulowania geometrii
> obrazu jakims potenc.(zwanym podkowka) we wnetrzu monitora ???
> Poniewaz monitor jest na gwarancji chcialbym dokonac takiej
> operacji jedynie pod warunkiem 100% powodzenia akcji.
> [...]

W ZADNYM monitorze/televisorze nigdy nie ma mozliwosci korekcji poduszki
w pionie. To wynika ze sposobu przemiatania plamka obrazu.
Jedyne co zmienia rzeczona geometrie to zwykle osiem malych magnesikow,
ktore
koryguja odchylanie aby skompensowac efekt tego ze dziala elektronowe
nie sa w srodku wycinka sfery jakim jest przednia sciana kineskopu i
wplywu
innych elementow jak opaska stalowa wokol ekranu itp itd.
Osiem magnesow jest zwykle w kineskopach typu delta,
w trinitronach i PIL-ach sa 4. Nie radze jednak krecic bo nie ma
mozliwosci
zgrania wszystkich. (Mozna dla testow pokrecic sobie tylko jednym, bo
mozna
wrocic do polozenia pierwotnego) Krecenie nimi daje efekt mniej wiecej
warpowania obrazu zlapanego w 8 punktach na obrzezach.

W/g mnie sprawa jest przegrana, efekt do 2mm odchylki uchodzi za
dopuszczalny
w tej klasie monitorow, chyba ze jest ewidentna asymetria w obrazie.

Paradoksalnie wyjecie glosnikow z monitora mogloby pomoc - zalezy od
tago
czy sa ekranowane magnetycznie i jak sa daleko od kineskopu.

Pawel/