Re: po co MMX?

Autor: Arkadiusz Dabrowski (dobrov_at_friko.onet.pl)
Data: Thu 10 Jul 1997 - 20:38:00 MET DST

On Wed, 09 Jul 1997 14:59:21 +0200, Artur Lipowski <arturl_at_ci.comarch.pl> wrote:

>Czy mozecie mnie uswiadomic po co jest ta technologia?
>
> [...]
>
>Mimo odrobiny zlosliwosci powyzej, pytam powaznie czy naprawde MMX cos
>daje?

Masz racje MMX nic (ew. niewiele daje). Zaznajomilem sie z zestawem instrukcji
MMX-a i stwierdzam, ze to jes wodotrysk doklejony na sile. Oczywiscie filozofia
z grubsza jest sluszna, ale to co oni zrobili to namiastka. Np mozesz dodac
sobie naraz dwie pary liczb 32 bitowych. Tylko po co MMX ? Na rejestrach trwa to
1 takt (2 potoki). Gdyby to bylo 16 par, to mialo by to sens. Z reszta nie
dowiedzialem sie do tej pory w ile taktow wykonuja sie instrukcje MMX. Intel
jakos dziwnie skrzetnie to ukrywa, a sam zbadac nie mam na czym :-(.

A tak ogolnie to cala ta architektura, to wystrojona babcia.
Prawdziwy procesor powinien miec 10 potokow, ze 32 64-bitowe rownoprawne
rejestry, bedace rownoczesnie rejestrami koproca (nie tam jakis debilny
dodatkowy stos), liste rozkazow 4 razy krotsza niz intele.
I najlepsze, ze da sie to zrobic na mniejszej liczbie tranzystorow niz pentium,
ktore ma dziwne i zbedne mechanizmy kontroli potokow (programista i kompilator
sami wiedza, co moze sie wykonywac rownolegle, a co nie), a takze okropnie
przeladowana liste rozkazow.

A trzyma sie to na rynku tylko dlatego, ze jest niekwestionowanym standardem.
Nikogo nie stac, by nagle zarzucic swiat komputerami na lepszych i tanszych
procesorach, oraz oprogramowaniem do tychze.
Juz nawet PowerPC, gdy powstawal, byl znacznie lepszy od najlepszych pentiumow
(choc sam wcale, nie byl rewelacja).

Jak chora jest architektura linii x86 widac na przykladzie amd K6. Goscie
zrobili pozadny riscowy procesor, tlumaczacy rozkazy pentium na swoje
wewnetrzne. Toz to dziala jak symulator ZX Spectrum na PC (a i tak jest szybsze
od oryginalu). A gdyby tego wewnetrznego risca dac do rak programistom, to nagle
okazalo by sie, ze procesor jest 3 razy szybszy. To cos tak jak by porzucic
interpreter i zaczac programowac w asemblerze.

Tak to niestety bywa z monopolami. Nad sytuacja na rynku procesorow mozna tylko
ubolewac.

    +--\ /--\ +--\ +--\ /--\ | | Arkadiusz Dabrowski
                                     dobrov_at_zeus.polsl.gliwice.pl