Re: Cacheable RAM ?

Autor: Andrzej Karpinski (karpio_at_priam.umcs.lublin.pl)
Data: Wed 04 Jun 1997 - 14:33:10 MET DST

> Mam płytę ASUS opartą na "dinozaurze" czyli chipsecie Intel FX.
> Gdzieś wyczytałem, że dla chipsetów FX maksymalna wielkość RAM obsługiwana
> przez cache 256k to 64 MB.Dołożenie do 128 MB RAM (max. dla tej płyty)
> powoduje spowolnienie pracy, niezależnie od tego, czy dołożę do 512k cache,
> czy zostanę przy 256k. Jak to w końcu jest ?

FX cacheuje tylko pierwsze 64MB RAM niezaleznie od tego czy ma 256 czy
512kB cache. Jak ma 512kB to po prostu cacheuje troche dokladniej ;->
Pozostala czesc pamieci jest cacheowana wylacznie przez L1 cache
procesora w zwiazku z czym pracuje wolniej od pierwszych 64MB. Nie jest
to dokladnie tak, ze pracuje zupelnie slimacznie (chipset odrobinke
pomaga pamieci - dziala tryb seryjny, sa po drodze buforki pozwalajace
zapamietac kilka slow), ale jednak wolniej. Nie mozna powiedziec, ze
dolozenie pamieci spowalnia komputer. Jesli potrzebujesz istotnie pamieci
rzedu 128MB to jej dolozenie przyspieszy Ci prace w porownaniu z 64MB.
Jedyna uwaga, to ze nie AZ TAK jak gdyby dodatkowy RAM byl cacheowany.

Btw. przy takich zastosowaniach warto chyba jednak wymienic plyte na HXa,
albo nawet jakies PPro...

karpio