Re: Linux Wars was: Linux kontra swiat

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Tue 20 May 1997 - 01:28:50 MET DST

lis_at_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis) writes:

> Akurat. Oczekuje pomocy - na karcie Trident 8900D z monitorem jak
> najbardziej standardowym [31-36kHz] literki w oknach xterma wygladaja
> oblesnie. Na moj gust, to chyba czestotliwosc pixlowa 36MHz jest
> za duza na ta karte/monitor. A 28MHz to za malo i ekran miga.
> To co mam wpisac?

Hmm... Naprawde 36MHz jest za duzo? To obawiam sie, ze musisz zmienic
monitor, albo nie pracowac na 800x600 - bo te dwie rzeczy raczej trudno
pogodzic. Pamietam, ze kiedys mialem taki monitor - Yanyen czy jak mu tam
- niby mial chodzic w 800x600 po przelaczeniu odpowiedniego switch'a,
ale nie dawalo sie wyregulowac geometrii (pod [win]dos'em).

Przy 800x600 i 56 Hz konieczne jest jednak ok 36MHz pixel clock.
Mozna sprobowac zmniejszyc nieco calkowita liczbe punktow w linii
(wlaczajac powrot strumienia), ale nie wiem, czy obraz bedzie sie
synchronizowal, i czy w ogole karta na cos takiego pozwoli.

BTW: jesli to dziala poprawnie w windows, to:
- albo jest refresh < 56Hz - oczywiscie mozna to ustawic rowniez w XF86,
  ale nie polecam ze wzgledu na oczy.
- albo mozna sciagnac (pamietam ze taki jest) sprytnym programikiem
  wartosci rejestrow VGA, i ustawic takie timingi w XF86Config

Ale niestety przyjmujac, ze ekran ma 800x600, i w ogole zaniedbujac
powrot poziomy i pionowy strumienia elektronow w kineskopie, przy
56 Hz mamy pixel clock 56*800*600 = ok. 27MHz. Jesli wezmiemy pod uwage,
ze np. 100 linii jest przeznaczone na powrot pionowy, oraz 30 punktow
na powrot poziomy (co nie wydaje mi sie realne, ale nie znam tych
wartosci), to wtedy 56*900*630 = ok. 32 MHz. Poza tym tryby wpisane w
XF86Config (przez np. Xconfigurator'a) sa trybami VESA, i wlasciwie
powinny byc to te same tryby, ktore sa wpisane w BIOSach kart.

W kazdym razie pamietam, ze kiedys uzywalem roznych dziwnych monitorow
z roznymi kartami - m.in. T8900CL i T8900D (a takze C, oraz nawet 9000),
i nie bylo problemow z fontami ani monitorem. Z tym, ze chyba wiekszosc
tych monitorow miala w specyfikacji pasmo 45MHz, jak na VGA 800x600
przystalo (tego pasma niestety nie wyciagaly, bo obraz robil sie bardzo
ciemny - ale synchronizacji nie zrywaly. Na 36 MHz bylo ok).

> Nie pogardze tez Netszkapa co sobie radzi w rozdzielczosci 800x600+fvwm
> bez problemow.

Hmm... Tzn. bez problemow wynikajacych z 800x600 + fvwm? Dlugo uzywalem
takiej netscapy, i nie bylo problemow. Teraz uzywam w 1024x768,
oczywiscie rowniez z fvwm, i nie ma problemow.
BTW: o ile wiem, netscape nie pracuje w 16 kolorach.

--
Krzysztof Halasa