Re: CD-ROM Toshiba x12

Autor: Maciej Afanasjew (sergiej_at_gdansk.sprint.pl)
Data: Wed 30 Apr 1997 - 13:27:17 MET DST

On Wed, 30 Apr 1997, Artur Lipowski wrote:

> Co to jest ten jitter?
>
> Jitter, ktory ja znam wiaze sie z oddzielenia napedu od przetwornika CA
> (jak w urzadzeniach audio wysokiej klasy).

Jitter jest to blad polegajacy na niedokladnym wypozycjonowaniu glowicy
czytajacej w CD przy kolejnych odczytach trackow dzwiekowych.
Oprogramowanie pozwalajace sciagac tracki z plytek z muzyka dziala w ten
sposob, ze wczytuje fragment sciezki do bufora, dokonuje obrobki, wczytuje
nastepny fragment itd. Muzyka na CD jest zapisana w formacie surowym,
niesektorowanym, wiec wystepuje blad polegajacy na przyblizonym trafieniu
w koniec poprzedniego fragmentu. Ta odchylka jest nazywana "jitter".
Lepsze programy do ripowania trackow wczytuja wieksze fragmenty i koryguja
jitter - na zasadzie porownania konca jednego fragmentu z poczatkiem
nastepnego - dokonuja korekty. Spotkalem sie z CDkami, ktore wykonuja taka
korekte juz wewnatrz napedu CD, np. Pionier x2 ma cos takiego. W jego
przypadku program, ktory na biezaco podaje wielkosc jittera przy
ripowaniu, podawal caly czas wartosc 0. W tym przypadku mozna bylo
wylaczyc softwareowa korekte, co troche przyspieszylo sam proces
ripowania. Na mojej Toshibie x12 jitter wynosi srednio ok 200 (pewnie
chodzi o bity). Niemniej przy uzyciu korekty otrzymuje sie calkowite
wyeliminowanie efektu jittera, wiec nie jest to duzy argument za albo
przeciw jakiemus modelowi CD.

Mam natomiast inne pytanie - czy ktos zetknal sie z modelem CD, ktory
potrafil ripowac szybciej muzyke z CD niz ze standardowa predkoscia x1 ?
Jest to troche dlugawe, bo przy ripowaniu odzdzielnie jest sciagany kanal
lewy i prawy, co powoduje dwukrotne wydluzenie czasu w stosunku do
zwyklego odtwarzania.

Sergiej