Re: ASM - Typ procesora

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_macro.ds2.pg.gda.pl)
Data: Thu 24 Apr 1997 - 15:57:08 MET DST

On 22 Apr 1997, Krzysztof Halasa wrote:

> Hmm... Ciekawe. Szczerze mowiac nigdy mnie to nie interesowalo, ale
> jak by to mialo dzialac?

 Typ inicjacji 0ah rownowazny jmp 0040h:[0067h]. BIOS w tym przypadku nie
robi praktycznie nic, tj. sprawdza jedynie, czy to nie bylo zerowanie
sprzetowe (przycisk RESET) lub wlaczenie zasilania i jezeli nie, to
wykonuje powyzszy skok. W obu przypadkach typ zerowania w CMOS jest
zerowany. Nawiasem mowiac jest to rowniez sposob "budzenia" kolejnych
procesorow, zalecany przez Intela w 'Multiprocessor Specification'
odnosnie procesorow typu i486.

> Wg mnie po shutdownie BIOS uwali zawartosc rejestrow, i co najwyzej moze
> sprawdzic w CMOSie, ze to taki niby reset. Ale skad wziac zawartosc
> rejestrow?

 "Porzadny" BIOS zostawia rejestr EDX w spokoju. Tak robi np. AMI BIOS.
Award BIOS ma w zwyczaju zamieniac miejscami polowki rejestru EDX, co jest
rowniez poprawne (o ile dobrze pamietam, to ta starsza czesc EDX
pozostawala nienaruszona nawet przy normalnym zerowaniu i program np. w
boot sektorze mogl z tego skorzystac). Niestety, nowe BIOSy (Pentium) juz
tak zwykle nie czynia, mimo ze w przypadku zerowania typu 0ah, rejestr EDX
nie jest im do niczego potrzebny.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +