Re: Problem z FLASH BIOS

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Tue 22 Apr 1997 - 22:07:26 MET DST

Jacek Gutkowski <jacekg_at_hades.t15.ds.pwr.wroc.pl> writes:

> A jesteście pewni, że wyjęcie BIOS'u podczas pracy komputera nie
> spowoduje żadnych uszkodzeń?

Nie spowoduje. Bo niby dlaczego mialoby spowodowac?
Tylko trzeba uwazac - nie podwazaj go scyzorykiem, tylko czyms, co nie
przewodzi pradu (chyba ze potrafisz nie zewrzec pinow), bo moze pojsc
dym ze sciezek. I wyjmuj go jednakowo z kazdej strony, bo inaczej sie
nozki pogna (albo polamia).

> Przecież komputer przy każdych operacjach korzysta z funkcji Bios'u i
> wydaje mi się, że efektem będzie powieszenie komputera.

Nie. EPROMy sa tak wolne (np. maja 150 lub 200ns, i 8-bitowy dostep),
ze ich zawartosc przepisuje sie przy starcie maszyny do RAMu (->shadow).

> Jedynym
> rozsądnym wyjściem jest pożyczenie programatora, zgranie działającego
> BIOS'u (z sieci lub z innego komputera) i zaprogramowanie kostki.

Jasne, jesli masz od kogo go pozyczyc. I jesli ow programator bedzie
umial tego flasha skasowac/zaprogramowac. Z tym ze polecam zgranie BIOSu
programatorem z dzialajacej kostki, a nie zgranie obrazu np. debuggerem
- nie bedzie dzialal.

--
Krzysztof Halasa