Autor: Piotr Frydrych (Piotr.Frydrych_at_p123.f84.n480.z2.fidonet.org)
Data: Mon 21 Apr 1997 - 23:29:02 MET DST
=============================================================================
* Forwarded by Piotr Frydrych (2:480/84.123)
* Area : POL_DEV.POL (POL_DEV.POL)
* From : Piotr Frydrych, 2:480/84.123 (22 Apr 97 00:27)
* To : All
* Subj : Diamond Monster 3DFX I
=============================================================================
Hi All!
Po dlugim czasie oczekiwania, udalo mi sie w koncu zdobyc egzemplarz karty
Diamond Monster 3DFX 4 MB. O karcie slyszalem juz ponad pol roku temu, lecz
do tej pory nie mozna bylo nabyc jej na naszym rynku (teraz tez jest bardzo
ciezko). Jest to podobno zwiazane z ogromnym na nie popytem w USA.
Poniewaz wlasnie taka tez karte sobie zakupilem, wiec tradycyjnie ponudze
troche i podziele sie z Wami moimi spostrzezeniami na jej temat.
Zakupiony przeze mnie egzemplarz (wersja OEM do rozpowszechniania z nowymi
komputerami) zapakowany byl w zwykla srebrna folijke razem z 1 plytka CD oraz
kabelkiem polaczeniowym ze zwykla karta SVGA. Karta Diamond Monster jest bowiem
dolaczana do komputera jako dodatkowa karta graficzna i wykorzystywana tylko w
momencie, gdy program lub gra ja obsluguje. W pozostalym czasie komputer
generuje obraz zwykla karta graficzna.
Monster posiada dwa zlacza do monitora - jedno jest meskie a drugie zenskie.
Kabelkiem dostarczanym z karta laczymy wyjscie monitorowe zwyklej karty
graficznej z wejsciem monitorowym na 3FDX'ie. Do pozostalego zlacza podlacza
sie monitor.
W momencie, gdy aplikacja wykorzystuje karte 3FDX, obraz zwylkej karty SVGA
zostaje odlaczony a Diamond Monster wowczas zaczyna samodzielnie generowac
grafike.
Karta jest wielkosci normalnej karty SVGA i znajduja sie na niej dwa duze chipy
Voodoo 3DFX, uklad RAMDAC oraz kosci pamieci EDO DRAM (50 ns).
Podlacza sie ja do slotu PCI. Monster nie posiada zlacza future connector i co
ciekawe nie uzywa zadnego przerwania IRQ dzieki czemu latwo sie konfiguruje
nawet w komputerze z duza liczba kart...
Na plytce dostarczanej z Monsterem znajduja sie obok driverow pod Windows 95,
(zreszta juz nieaktualnych, sa nowsze), DirectX 3.0, demonstracje pokazujace
mozliwosci 3FDX oraz dema gier z akceleracja 3D (Tomb Rider, Scorched planet).
Jedno z dem posiada nawet plik 3ds z programu 3D Studio, ktory to karta obrabia
w czasie rzeczywistym.
Jezeli chodzi o mozliwosci graficzne karty to sa naprawde ogromne - mozna rzec
monstrualne. Karta bez problemu wyswietla grafike 3D w rozdzielczosci
640x480x16 bbp z predkoscia 40-60 klatek na sekunde. Poza tym mamy dostepne
tryby 512x384;640x400 i 800x600. Karta posiada sporo efektow specjalnych, dzieki
czemu jakosc generowanej grafiki jest naprawde rewelacyjnia. Wprost trudno
uwierzyc, ze zwykly komputer PC moze generowac obraz takiej jakosci. Jakosc
grafiki jest znacznie lepsza od tradycyjnych kart 3D i dodatkowo z szybkoscia
2-3 razy wieksza niz i tak szybki Matrox Mistique.
Przykladem gry, ktora wykorzystuje procesor 3DFX jest GL Quake. W grze tej
oprocz tradycyjnych efektow rozmazywania tekstur i krawedzi obiektow
(antyaliasing) postacie posiadaja dynamiczne cienie (t.j. zalezne od ich ruchu)
oraz mamy do syspozycji sale, z marmurowa podlaga, ktora odbija sylwertki
postaci oraz refleksy swietlne. Nie sa to moze efekty tej klasy co w
profesjonalnych kartach OpenGL 3D, lecz i tak caloksztalt grafiki deklasuje inne
popularne uklady akceleracji 3D.
Te wszystkie wspaniale mozliwosci sa imponujace, porownujac gry na 3dfx z grami
dla Sony Playstation, Sony wypada w tym momencie slabiutko, szczegolnie ze
generuje grafike w rozdzielczosci 320x200 lub 256. Jedynie Nintendo 64 moze
dorownywac 3dfx jakoscia i szybkoscia.
Jezeli chodzi o prace karty Diamond Monster to podlaczylem ja do karty Matrox
Mistique i ani razu nie bylo zadnych problemow z grami 3D ani pod DOS ani
Windows95. Podczas pracy w Windows 95 gry, dzialajace z akceleracja 3D jako
domyslna karte wykorzystywaly wlasnie Monstera. Pakiet Direct X umozliwia
podczas testow wybor urzadzenia 3D - Matrox lub Diamond (test Tunel osiaga w
rozdzielczosci 640x480x16 bit wynik 60.60 fps).
Nalezy takze wspomniec, ze gry dzialaja na Monsterze tylko w trybie
pelnoekranowym. Nie mozna uruchomic aplikacji w okienku, gdyz albo nic nie
zobaczymy (GL Quake) albo akceleracje 3d przejmie podstawowa karta graficzna.
Z informacji zaczerpnietych od producenta karty oparte na chipie Voodoo 3DFX
nie powinny miec zadnych problemow wspolpracujac z innymi kartami 3D.
Jedynymi kartami, ktore moga miec problemy sa starsze karty S3 864,868,964,968
W chwili obecnej jest juz dostepny program, ktory ten problem eliminuje.
Podsumowujac karta Diamond Monster 3D jest z cala pewnoscia kolejnym bardzo
udanym produktem na rynku PC. Pocieszajace jest, ze gry na PC w koncu przestaja
byc mdle - 256 kolorow, zanikaja okropne piksele i szarpana grafika.
Bardzo plynna grafika o doskonalej jakosci dostepna w cenie dla koncowego
uzytkownika okolo 730 - 800 z z VAT, nie jest moze propozycja dla szerokiej
masy szarych uzytkownikow PC, szczegolnie ze do pracy komputera wymagana jest
jeszcze jedna karta SVGA najlepiej z 2 MB RAM, lecz na prawde efekty, ktore
uzyskuje sie dzieki Monsterowi sprawiaja, ze nikt nie przejdzie obok niej
obojetny.
Jeszce na zakonczenie nalezy podkreslic, ze kupujac 3dfx nalezy jednak posiadac
dosyc szybki komputer. Moze sie bowiem okazac, ze mimo to, iz karta umozliwia
wyswietlanie 40-60 klatek na sekunde, momentami obraz na ekranie moze przestac
byc idealnie plynny. Jest to szczegolnie widoczne w momencie gdy na ekranie
pojawia sie duza liczba skomplikowanych objektow (duzo samochodow w grze Monster
Tracks) lub bardzo skaplikowane plansze (sale w Quake z przezroczysta woda).
Efekt taki jest zauwazylem na swoim komputerze z procesorem Intel Pentium 200
MHz taktowanym na 208 MHz = 83 MHz * 2.5 i 32 MB EDO RAM 40ns, plyta ASUS HX
T55P2T4 256 Kb Cache.
Na zakonczenie lista aplikacji na Voodoo 3DFX dostepnych obecnie (X) i wkrotce:
{{{PC GAMES}}}
-----------------
Publisher Developer Title Platform Type dostep
Sierra On-Line Dynamix A-10 2 Tank WinGlide PC Game
Killer
Mindscape Mindscape Adventures on D3D PC Game
Lego Island
Viacom New Media Cryo Aeon Flux D3D PC Game
Virgin Black-Ops Agile Warrior D3D PC Game X
Entertainment
Virgin Criterion Aqua'Tak RenderWare PC Game
Trilobyte Analog Assault! SurRender PC Game
Entertainment
Groliers Gravity Banzai Bug D3D PC Game
GT Interactive Cryo Barb Wire WinGlide PC Game
Sony Interactive Sony Interactive Battleground WinGlide PC Game
Above the Garage Above the Garage C.I.N.D.-E 1.4 D3D PC Game
Megamedia Action Forms Chasm DOSGlide PC Game
Acclaim Probe Condemned D3D PC Game
Eidos Eidos
Interactive Interactive Confirmed Kill D3D PC Game
Microleague
Multimedia Above the Garage Cyberdome D3D PC Game X
Sierra On-Line Dynamix CyberGladiators WinGlide PC Game X
Cerebus Software Cerebus Software CyberPuck II SurRender PC Game
Cerebus Software Cerebus Software Cyco SurRender PC Game
Reality Bytes Reality Bytes Dark Vengeance D3D PC Game
Eidos Eidos
Interactive Interactive UK Deathtrap Dungeon DOSGlide PC Game
Philips Media Haiku Demon Driver WinGlide PC Game
Descent 2:
Interplay Parallax The Infinate DOSGlide PC Game X
Abyss
Fox Interactive Probe Die Hard Trilogy D3D PC Game X
Ocean Ocean UK Dreadnought DOSGlide PC Game
Ocean Digital Image EF2000 DOSGlide PC Game X
Design
Ocean Digital Image EF2000 Tatcom DOSGlide PC Game
Design
Microprose Spectrum Falcon 4.0 3DR PC Game
Holobyte
Looking Glass Looking Glass Flight Unlimited
Technologies Technologies 2 WinGlide PC Game
Empire
Interactive Rowan Flying Corps D3D PC Game
Eidos Eidos Flying Nightmares
Interactive Interactive 2 D3D PC Game
Psygnosis Bizarre Formula 1 WinGlide PC Game
Creations
GTE
Entertainment Argonaut FX Fighter Turbo WinGlide PC Game
Psygnosis Psygnosis G-Police D3D PC Game
Virgin Virgin US Grand Slam D3D PC Game
Baseball '97
BMG Interactive DMA Design Grand Theft Auto WinGlide PC Game
Interplay Gremlin Hardcore 4x4 DOSGlide PC Game
Reality Bytes Reality Bytes Havoc D3D PC Game
Microsoft Terminal Reality Hellbender D3D PC Game X
GT Interactive Raven Hexen 2 OpenGL PC Game
Activision WIzBang HyperBlade D3D PC Game X
Fox Interactive Radical Independence Day D3D PC Game
Entertainment
Activision Activision Interstate '76 D3D PC Game
Virgin Virgin UK Into The Night D3D PC Game
LucasArts LucasArts Jedi Knight D3D PC Game
Interplay Mission Studios Jetfighter 3 DOSGlide PC Game
Lands of Lore:
Virgin Westwood Studios Guardians of WinGlide PC Game
Destiny
Williams Atari MACE WinGlide PC Game
Electronic Arts Bullfrog Magic Carpet 2 DOSGlide PC Game
Playmates Shiney MDK D3D PC Game
Entertainment
Activision Activision Mech Warrior 2 WinGlide PC Game X
Activision Activision Mech Warrior: D3D PC Game
Mercenaries
ASC Virtual Studios Melt D3D PC Game
Empire Empire
Interactive Interactive MiG Alley D3D PC Game
To be continied ...
Piotr Frydrych
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 16:03:27 MET DST