Re: SB AWE 64

Autor: Maciej Bartkowiak (mbartkow_at_et.put.poznan.pl)
Data: Thu 10 Apr 1997 - 14:55:20 MET DST

Gabriela Stańczyk wrote:

> Która z kart muzycznych w końcu jest najlepsza?
> SB AWE64, SB AWE32 czy GUS?
> Mam na razie klona z SB16 (z wave-table- midi beznadziejny taki że szok).
> W przyszłości mam zamiar zmienić na jedną z powyższych kart,
> ale nie wiem na którą.
> Czy w ciągu najbliższych 3-4 miesięcy mają wyjść jakieś nowe modele
> Gravisa i Creative Labs?
> Cena nie gra roli, a wymaganiom sprzętowym stawianym przez
> AWE 64 sprostam.
>
> Dziękuję wszystkim, którzy mi pomogą.
>
> romcio_at_free.polbox.pl

Robie od dluzszego czasu rozeznanie (nie kupilem jeszcze zadnej z nich,
wiec nie jestem skazony subiektywizmem posiadacza) pod kontem zastosowan
muzycznych semi-profesjonalnych i oto czego sie dowiedzialem:

- AWE64 wymaga ORYGINALNEGO Pentium do syntezy WaveGuide/WaveSynth,
majac
AMD albo Cyrixa wyrzuca sie 1.5mln w bloto kupujac AWE64 zamiast 32PnP,
bo poza minimalnymi zmianami wspomagajacymi programowa synteze WaveGuide
(w ktorej Creative i EMU stawiaja pierwsze kroki, nie oszukujmy sie)
karty
niczym sie nie roznia
- AWE32 wykorzystywana do odgrywania sampli z RAMu ma TYLKO 30 glosow, a
nie 32, 2 sa uzywane jako kanaly odswiezania DRAM (wystarczylby 1 ale
EMU schrzanilo sprawe, jak sie samo przyznaje)
- sa klopoty z uzyskaniem czystego dzwieku w AWE32/64, bo chip OPL-3
jest
zrodlem niemilosiernych zaklocen, ktore przedostaja sie przez cyfrowy
mikser.
- AWE ma bardzo ograniczony zakres przestrajania probki odtwarzanej z
WAVEtable, co mocno ogranicza mozliwosc zabawy dzwiekiem samplowanym.
- Creative fatalnie rozwiazalo sprawe synchronizacji i przydzialu
glosow,
(zwalajac wszystko na driver) dzieki czemu pojawiaja sie przypadkowe
mili-
sekundowe opoznienia we wlaczaniu glosow. Czasem powoduje to glupie
efekty
np, kiedy dwie probki wystartuja z opoznieniem o pol okresu i potrafia
sie
calkowicie "wykasowac"
- zaleta kart AWE jest wyjscie cyfrowe SPDIF, ktore jest na kazdej
karcie
(tylko na AWE64 gold jest ono wyprowadzone na zewnatrz, w innych
modelach moz-
na sobie zrobic to samemu, prawie bez lutownicy). Mozna wiec zapisywac
cyfrowo
na DAT, albo podlaczyc zewnetrzny przetwornik do audiofilskiego
odtwarzacza
CD.
- karty AWE sa lepiej obslugiwane przez oprogramowanie pod DOZa i WINDy,
ale dolaczone programy sa lipne w porowananiu z tym co daje Gravis
- RAM na AWE mozna rozbudowac do 28MB, ale trzeba kupic specjalne
moduly,
o ktore w Polsce baaardzo ciezko
- AWE 64 ma oprocz zloconego wyjscia CINCH i cyfrowego SPDIF takze od
nowa
skonstruowane przetworniki co ponoc zdecydowanie poprawilo jakosc
dzwieku.

- GUS PnP jest popularny wsrod producentow gier i dem, jesli chcesz
robic
MODy lub ich sluchac, to to jest dobra karta
- stary GUS byl robiony na chipie Gravisa GF1, GUS PnP wykorzystuje
procesor
InterWAVE firmy AMD, ktory ponoc jest lepszy. Z drugiej strony, wiadomo,
ze
AMD wycofal sie calkowicie z produkcji tego chipu, co dobrze nie wrozy.
Z oficjalnego site AMD zniknely wszelkie wzmianki o procesorze. Czyzby
bubel ?
- GUS ma bardzo szeroki zakres przestrajania probki (chyba 8 oktaw)
- niestety pamiec mozna rozbudowac tylko do 8MB, co jest powaznym
ograniczeniem
w niektorych zastosowaniach (zwlaszcza do tworzenia muzyki). Za to RAM
rozbudowuje sie starymi SIMMami.
- brak wyjscia cyfrowego, wiec jestesmy skazani na przetwornik C/A
umieszczony
na plycie, ktory, podobnie, jak w AWE jest raczej sredni.
(tu mala uwaga: sa ludzie, ktorzy twierdza, ze dzwiek jest
"krystalicznie
czysty". Jak dla kogo. Dla mnie sromotnie przegrywa z jakoscia
odtwarzaczy CD,
nawet tak dennej i krytykowanej firmy jak Technics)
- oprogramowania muzycznego wykorzystujacego w pelni mozliwosci GUSa PnP
jest juz
duzo, niemniej wciaz zbiera zniwo dawna polityka Gravisa, ktory nie
udostepnial
publicznie pakietu SDK. Oprogrmowanie dostarczane z GUS PnP jest
zdecydowanie
lepszej jakosci niz to do AWE.

- Jesli kogos to interesuje, to sa drivery do obu kart dla PC-towego
UNIXa, za-
rowno komercyjnego (Solaris x86) jak i Linuxa.

W sumie jednak kazda z tych kart ma wiele wad i wiedzac to wszystko z
ciezkim
sercem wydam pieniadze na tak niedorobione produkty. Z drugiej strony
profesjo-
nalne karty sa 2-3 krotnie drozsze.
Aha: warto rozwazyc zakup daughterboard YAMAHy albo KORGa do starej
karty (o ile
ma zlacze rozszerzen). Jakosc dzwieku z tych profesjonalnych wavetables
(tylko
ROM niestety) jest w ogole nieporownywalna z tym, co oferuje Grawis czy
Creative.
A same daughterboards sa calkiem tanie.

Oprocz oficjalnych stron Gravisa i Creative polecam lekture:

http://www.telebyte.nl/sound/
http://www.th-zwickau.de/~maz/
http://www.student.adelaide.edu.au/~godfathr/gus/
http://www.fsw.ruu.nl/psn/gpnpfaq.htm

--
Maciej Bartkowiak
Institute of Electronics and Telecommunication    phone: (+48 61) 782762