Re: cache a SDRAM

Autor: Piotr Sobczak (piotrs_at_tch.waw.pl)
Data: Wed 02 Apr 1997 - 19:07:05 MET DST

Marek Konderski napisal (-a) :

> czy ktos moglby mnie oswiecic w ponizszej sprawie?
> czas dostepu cache to ok. 15 ns jesli sie nie myle, zas ten czas w
> przypadku SDRAM 6-10 ns (zrodlo: cennik TCH). no to jaka role w takim
> przypadku spelnia cache skoro jest wolniejszy od RAMu?

Cache to pamiec podreczna procesora (tylko procesora).
Aktulanie cache to uklady synchronicznej pamieci SRAM typu pipelined burst o
czasie dostepu ok. 6-8 ns. W trybie burst (procesor<=>cache) osiagana wydajnosc
jest blisko dwukrotnie wieksza niz oferuja najszybsze SDRAM'y a te szczytowo
moga sie wykazac ok. 0.5 GB/s.
W pamieci cache sa przechowywane najczesciej wykorzystywane (powtarzajace
sie) dane, najpierw jest przeszukiwana pamiec cache (szybsza i mniejsza) a
pozniej pamiec systemu (komputera).
O wiele wieksze przyspieszenie osiaga sie przy zmianie pamieci cache z
asynchronicznych SRAM 15 ns do synchronicznych pipelined burst 7 ns (okolo
kilkunastu procent) niz zmianie pamieci FPM DRAM 70 ns na SDRAM 6 ns
(gora kilka procent).

Piotrek