Re: Co to jest Bus Mastering?

Autor: Sebastian Maleszewski (sebal_at_free.polbox.pl)
Data: Tue 01 Apr 1997 - 16:11:41 MET DST

Marek Sokol wrote:

> nie jestes jedyny ;=)
>
> pozdrowka
> marko

W dokumentacji do PIIX BusMaster IDE Drivers jest jasno napisane, ze
technologia BusMastering sluzy do poprawy wydajnosci w srodowiskach
wielozadaniowych. Pod DOS-em lub pod Windowsem 95/NT gdy pracujemy
tylko z jedna aplikacja efekt nie jest zauwazalny a w niektorych
przypadkach praca dysku moze zostac nawet spowolniona (pewnie
z takim przypadkiem macie do czynienia).
Aby sie przekonac co daje BusMastering (nawet jesli testy wykarza
spadek transferu) proponuje wykonac nastepujacy test pod Windowsem
NT (lepiej widac) lub pod Win95 (tez widac, ale efekt mniej
zaskakujacy). Opisany test proponuja autorzy dokumentacji PIIX IDE
Drivers.
Procedura testu: odpalic 10 razy kopiowanie danych w obrebie tej samej
partycji, tak by te 10 procesow chodzilo jednoczesnie, ale kazdy
z nich powinien kopiowac inne dane, a danych tych powinno byc duzo.
Chodzi m.in. o zniwelowanie wplywu cache dysku na test. Potem nalezy
odpalic albo monitor systemu i obserwowac zajetosc procesora, lub
tez np. edytor Word z bardzo dlugim dokumentem i wywolac operacje
zamiany jednego slowa na inne w calym dokumencie.

Wyniki testu bez BusMasteringu: po pierwsze sa klopoty z odpalaniem
kolejnych procesow kopiujacych, jezeli np. juz 5 takich procesow jest
uruchomionych. Po drugie system slabo reaguje np. na przesuwanie
okienek i inne dzialania uzytkownika. Po prostu widac, ze jest
obciazony. Po uruchomieniu monitora systemu widac, ze procesor
jest dosyc zajety (u mnie obciazenie przekraczalo 90%).
Po uruchomieniu Worda (trwa to troche w opisywanej sytuacji) i
zapuszczeniu 'replace' operacja trwa dosyc dlugo.

Wyniki testu z uruchomionym BusMasteringiem: po pierwsze o wiele
latwiej jest uruchomic 10 procesow kopiujacych - komputer natychmiast
odpowiada na dzialania uzytkownika. Po uruchomieniu monitora systemu
widac od razu o co chodzi - zajecie procesora waha sie miedzy 60-70%.
Operacja 'replace' potwierdza to - przebiega prawie o 1/3 szybciej,
niz w poprzednim przypadku.

Po przeczytaniu opisu testu widac, o co z tym BusMasteringiem chodzi.
Tak na prawde (zreszta tego zdania sa tez tworcy dokumentacji do
driverow BusMaster) to uzywanie tych sterownikow ma sens w tych
systemach, gdzie dysk jest jednoczesnie wykorzystywany przez wiele
procesow 'jednoczesnie'. W sytuacji klasycznej, gdzie mamy do czynienia
z kilkoma procesami w systemie, jednak do dysku najczesciej odwoluje
sie nie wiecej niz jeden w tym samych momencie, uzywanie BusMasteringu
NIE MUSI poprawic wydajnosci pracy systemu, natomiast MOZE spowodowac
spadek wydajnosci dysku.
Zwracam uwage:
1. wydajnosc systemu moze, ale nie musi wzrosnac
2. wydajnosc dysku nie wzrosnie (tzn. np. transfer pozostanie taki sam)
   co najwyzej moze spasc (transfer z 7MB/s do 4.5...)

                                        Sebastian Maleszewski