Re: Dlaczego Windows?

Autor: Pawel Komos (progel_at_szc.ternet.pl)
Data: Thu 27 Mar 1997 - 22:34:35 MET

Piotr Tauzowski <ptauz_at_omk.il.pw.edu.pl> napisał(a) w artykule
<4CAD37063E_at_omk.il.pw.edu.pl>...
[--CIACH--]

> Jak widac Ty masz zerowe (a moze urojone) pojecie na temat polskiego
rynku
> oprogramowania inzynierskiego dla budownictwa. List bowiem ktory cie
> tak zbulwersowal pisalem jako uzytkownik oprogramowania a nie jako
> znawca inzynierii oprogramowania (nie wiem skad taki glupi wniosek)
> Otwarcie przyznaje ze nie znam sie na inzynierii oprogramowania i nic
> w tym odkrywczego nie ma. Natomias mamy na uczelni cykliczne
> seminaria w ktorych biara udzial tworcy oprogrmowania inzynierskiego.
> I wiesz co ich laczy? Troska o klijenta To uzytkownik decyduje jaki
> [...]

Przepraszam, ze sie wtracam ale ojciec moj (i jego 9 kolegow) uzywaja
programu Robot V6. Owszem program potrafi wiele. Ale gdyby byl jakikolwiek
konukrencyjny produkt na PC poradzilbym im zeby tego Robota oddac i kupic
ten inny. Nie ma to akurat zwiazku z tym, ze program jest w C++. Jestem
programista i szlag mnie trafia jak musze tlumaczyc dziesieciu inzynierom
budowlanym ze nie sa idiotami jak nie potrafia go obsluzyc, tylko autorzy
programu za 100.000.000 starych zlotych na stanowisko, z firmy o 46%
rentownosci odwalili chale. Przyklady? Wyjscie z modulu nazywa sie w menu
raz 'koniec' innym razem 'wyjscie' a jeszcze innym pozycja 'wyjscie'
pozwala na wybor urzadzenia do wydruku. Te same funkcje nazywaja sie
inaczej w menu, inaczej w tooltipach a jeszcze inaczej w instrukcji
obslugi. Niektore moduly startuja sie jako nakladki (po wyjsciu wraca sie
do poprzednio wystartowanego modulu) a inne zastepuja poprzedni modul. Nie
ma tu zadnych regul, instrukcja na ten temat milczy. Widzialem w zyciu
mnostwo programow z roznych branz, bez instrukcji szybko lapie sposob
pracy, ale przy tym nawet po przestudiowaniu instrukcji nie udalo mi sie
utworzyc projektu, narysowac paru elementow, zapisac na dysk i wczytac
spowrotem. Sprawe rozjasnila dopiero dluzsza korespondencja mailowa z
krajowym dystrybutorem, ktory po dluzszym wypytywaniu dostarczyl skrocony
slownik trojstronny instrukcja-menu-toolbar i opis postepowania w tym
przypadku. Do pisania instrukcji chyba dlugo szukano czlowieka piszacego
szczegolnie metnie i nie o tym, co istotne. To ma byc przyklad dobrego
programu? Wielu uzytkownikow nie zdaje sobie sprawy, ze program sprzedany
im jako rewelacyjny jest tak naprawde taki sobie. Z moich obserwacji
wynika, ze sa dwa typy programow specjalistycznych: Jeden pisza fachowcy z
danej branzy. Programy te potrafia bardzo duzo, ale nie nadaja sie do
obslugi. Drugi typ to programy pisane przez programistow nie bardzo
znajacych sie na branzy. Programy takie obsluguje sie swietnie, ale
potrafia malo. Robot V6 nalezy do tej pierwszej grupy. Mocne i latwe w
obsludze programy specjalistyczne trafiaja sie bardzo rzadko.

Jakie wnioski? W kazdym jezyku programowania mozna napisac program dobry i
program beznadziejny. Predkosc zalezy w znacznym stopniu od sposobu
napisania programu i uzytych algorytmow a nie tylko od jezyka czy uzytej
bazy danych. Widzialem na przyklad program do fakturowania w Btrieve, ktory
po kilku miesiacach pracy (niezbyt intensywnej - ok. 50 faktur dziennie)
potrzebowal 15 minut (czekania, nie wstukiwania) zeby wydrukowac fakture na
20 pozycji. Dobrze uzyte C++ jest swietnym narzedziem. Tak samo jak dobrze
uzyty mlotek. Ludzie, uzywajcie narzedzi dobrze.

Pozdrowienia
Pawel Komos
progel_at_szc.ternet.pl