Re: Wyłączanie komputera Windowsem 95

Autor: Emer Manix (rozpedek_at_us.edu.pl)
Data: Tue 25 Mar 1997 - 02:41:36 MET

Paweł Grajewski <horacy_at_free.polbox.pl> wrote in article <01bc306f$ec7624c0$LocalHost_at_grajewski>...
> Słyszałem, że jeżeli posiada się płytę ATX, to można za pomocą jakiegoś
> programu wyłączyć komputer. Skąd mogę wziąść taki program i jak zrobić,
> żeby komputer wyłączał się sam po zamknięciu systemu Windows 95.
> Prześlijcie kopię odpowiedzi na mój adres horacy_at_free.polbox.pl

Problem jest nie w programie ale w sprzęcie. OBUDOWY ATX (ale tylko
te nowsze) mają 'inteligentny' zasilacz, który może przyjmować sygnały
z płyty głównej. Z kolei wyłącznik na obudowie podłączony jest do
mainboardu a nie do zasilacza. Kiedy system wyśle odpowiednią info.
że się 'zamyka' - to zasilacz się wyłączy. Kiedy teraz naciśniemy
przycisk na obudowie to sygnał idzie do zasilacza (via płyta - jak sądzę :-)
i mamy zasilanie na płycie... Kiedy komp. jest 'pod prądem' to można
oczywiście tym przełącznikiem go wyłączyć (bezpieczne tylko pod
gołym DOSem jak sądzę).
Jeżeli masz płytę ATX ale stary zasilacz (pierwsze płyty miały podwójne
złącza zasilania: 'classic' + nowe, hmm 'pralkowe') to trzeba albo zmienić
obudowę na nową, albo wymienić zasilacz. Ale nowy zasilacz raczej
nie będzie pasował do starej obudowy. Aha! Nowe zasilacze mają też
'prawdziwy' wyłącznik wyprowadzony z tyłu obudowy/zasilacza.
Winda'95 działa jak złoto: 'zamknij system' - 'poczekaj' - błysk i ciemno -
a monitorek 'green' podłączony OSOBNO do prądu też się grecznie wyłącza.
BTW takie bajery to (oczywiście) klasyka w Mac'ach. Pracowałem kiedyś
na Quadrze która miała WŁĄCZNIK na klawiaturze, a wyłączało się ją
jakimś poleceniem (nie znam makówek...). No ale przecież który normalny
applowiec (bez obrazy) mógłby pojąć i zapamiętać, że wyłączenie jego
narzędzia pracy może mu zrobić (narzędziu) jakieś 'ziaziu'!?! :-)
Ciekawe czy by się dało zrobić taką klawiaturkę do PC z ATX bez tworzenia
nowego 'genialnego standardu' tylko korzystając z tego co jest?
Gadałem też kiedyś o takich bajerach z qmplem który mocniej siedzi
w hardware, a on twierdził że taką sprzętową przystawkę da się zrobić bez
problemu również do normalnego PC ze zwykłym zasilaczem (ale czego się
nie da?) - tylko mu się nie chciało o tym myśleć... ;-)

Pozdrówka -
Mariusz rozpedek_at_us.edu.pl
Rzeczywistość którą Dokładnie można opisać za pomocą słów
nie jest prawdziwą Rzeczywistością.