Re: Tanie karty dzwiekowe

Autor: Tomasz Leszczynski (zeton_at_waw.pdi.net)
Data: Fri 14 Mar 1997 - 02:35:35 MET

On 13 Mar 97 at 22:59, Łukasz Bajoński pisal(a):

> zeton_at_waw.pdi.net (Tomasz Leszczynski) wrote:
>

> /> > Nie twierdze, ze na PC nie mozna. (Nota bene: Polskie Radio uzywa
> /> > PC z jakimis superkartami i laserowymi dyskami - z tego wlasnie nadaje
> /> > sie program.)
> />
> /> Laserowe dyski? Co to takiego. Moze CD-ROM'y.
>
> Chyba chodziło raczej o zapisywalne dyski, czyli chyba PD

Mozemy sobie chybac. Rozwin skrot PD (przy okazji).

> [...]
> /> ogole nie miala. Czy ROM czy RAM to "wsie rawno". Wave Table z
> /> filozoficznego punktu widzenia jest udoskonaleniem MOD, ktory bedac
> /> MID'em nie musi ciagac ze soba nagranych probek choc oczywiscie moze
> /> (chyba). A poza filozofie MOD Amidze wyjsc sie niestety nie udalo i
> /> MOD o dlugosc paru mega byl dla niej nie do przeskoczenia.
>
> Całkowicie mieszasz pojęcia :(
> ROM i RAM to wcale nie jest "wsie rawno", a już na pewno WT nie jest
> udoskonaleniem mod, rozumiem że miał to być skród myślowy, ale wyszedł

Milo mi ze moje absurdy tak bardzo kogos smuca. Faktycznie po
przyjrzeniu sie zdanie wyglada koszmarnie "MOD, ktory bedac MID'em".
Ale skoro zauwazyles skrot myslowy to czego chcesz od pozornego
absurdu. Z punktu widzenia Wave Table jest wsie rawno czy RAM czy ROM
- to logiczne.

> Udoskonaleniem MOD to jest S3M i XM, MIDy nie mają ABSOLUTNIE NIC
> WSPÓLNEGO z MODami !!!

A gdzie napisalem ze maja? Ale Wave Table jest rozwinieciem idei MOD
gdzie instrumenty nie sa generowane a zapamietywane. Tyle, ze
instrumenty te sa zapisywane zazwyczaj oddzielnie.

>, jest to tylko zbiór kodów sterójących
> wbudowanym syntezatorem !!!, tak więc oczywiście MID w żadem sposób
> nie może zawierać próbek.
> Nie wiem co ma oznaczać "filozofia MOD"

Polaczenie sampli i zapisu nutowego w jednym pliku. W porownaniu do
klasycznych "muzyk komputerowych" byla to rewolucja, choc na poczatku
przerazala objetosc tak spreparowanych sciezek. Prosta kontynuacja
MOD'ow sa, jak sam napisales XM'y, S3M, OKT, 669, NST, STM i co tam
jeszcze bylo.

> ale MIDy mają bardzo poważne ograniczenia - nie mogą oddać głosu, ani
> żadnych poza instrumentalnych efektów.

Nie wiem, nie jestem pewien ale chyba mozna w MID umiescic jakies
banki instrumentow (sampli - chocby glosow). Ale nawet jesli sie myle
to instrument Wave Table jest samplem, moze byc nagranym dzwiekiem
skrzypiec Stradiego czy chrumkaniem swini.

> MOD o długości kilku mega to prawdziwy absurd, największe amigowe
> moduły miały 500 KB i były już super rozbudowane, po prostu sama
> zasada budowy MODów zakłada 4 ścieżki i 31 sampli po 8-bit.

Nie mow hop. Wiem skad ci sie wzielo to 500 kB (chip memory na
Amidze 500 to bylo wlasnie 500 kB).

> Z czegoś takiego po prostu nie da się przekroczyć 1 MB, a procesorek w
> amigach jest za słaby aby płynnie odtwarzać XM czy S3M o np 16
> ścieżkach, są to już formaty czysto PCtowe.

Dobrze to ujales. Procesorek. A nawet kilka ktore jednak nie
uratowaly Commodore'a przed bankructwem. Ale mimo tego chyle czola
przed Amiga i jej konstruktorami - pierwszych MOD'ow sluchalem na
Amidze i byl to szok (mimo braku prawdziwego stereo). Sadze ze gdyby
koncepcje Amigi rozwijano to dzisiaj zamiast narzekac na hegemonie
peceta narzekalibysmy na hegemonie Amigi.

Aha. Choc jestem przekonany, ze mod moze miec i 10 mega to nie
wiem tego na pewno. Moze by sie ktos znajacy ten format
wypowiedzial.

> _/ _/ _/ _/ _/ _/_/_/_/ Lukasz Bajonski

Z powazaniem
Tomasz Leszczynski