Re: Obraz FLASH biosu

Autor: Pawel Komos (progel_at_szc.ternet.pl)
Data: Mon 10 Mar 1997 - 21:01:54 MET

Bogdan Gajewski <bogdang_at_free.polbox.pl> napisał(a) w artykule
<01bc2d66$a6c3dfa0$LocalHost_at_bogo>...

> Pawel Komos <progel_at_szc.ternet.pl> napisał(a) w artykule
> <01bc2cac$8cd68f80$8ebbccc2_at_progel>...
> [...]
>
> Ja jednak nie jestem przekonany do samorozkompresowania sie BIOSu.
> No bo zalozmy ze czesc BIOSu odpowiedzialna za procedury zimnego
> startu,obslugi configuracji itp. zajmowala by 64kB,a czesc nastepna
> odpowiedzialna za normalna prace +ewentualne rozszerzenia 32bitowe
> PnP/PCI zajmowala by drugie 64kB .Razem 128kB a wiec tyle ile wynosi
> pojemnosc tego FLASH EEPROMu.Dlaczego producent BIOSu mialby
> [...]
Podstawowym argumentem za dekompresja jest to, ze przy przegladaniu
zawartosci ROMu nie widac tekstow setupu, meldunkow bledow itd. Jezeli to
nie kompresja to co? Szyfrowanie?
To zalatwilismy dane obserwacyjne :-). Teraz troche rozwazan teoretycznych.
Zaznaczam ze sa to hipotezy robocze oparte na doswiadczeniu, obserwacjach i
listingu pierwszego BIOSu do AT w bardzo starym 'AT Technical Reference' a
nie scisly wyklad z budowy BIOSu.

BIOS sklada sie z nastepujacych czesci:
1. Inicjalizacja, test sprzetu, instalacja rozszerzen BIOSU z kart (np.
SCSI czy video), bootstrap. Potrzebne tylko przy starcie. Wyswietla logo
np. EPA, mnostwo meldunkow o kolejnych krokach, ew. bledach, ramki z
konfiguracja itd.
2. Setup. Uzywane tylko przy ustawianiu, ale mnostwo tekstow, ramek, kodu
do obslugi, czasem (AMI) wszystko w grafice, rozpoznawanie HDD,
formatowanie HDD i mnostwo innych funkcji
3. Faktycznie dzialajacy kod - przerwania BIOSu.

Kod z punktu 3 MUSI miescic sie w 64KB - bo tyle jest przeznaczone na niego
w przestrzeni adresowej. Zreszta nawet przy tak dlugich op-codach jak w
80x86 jest to sporo miejsca dla procedur nie prowadzacych dialogu z
uzytkownikiem. Tu nie ma problemu.
Inicjalizacja (1) to znacznie wiecej - samo logo i teksty to juz
kilkanascie KB. Ale jeszcze do zmieszczenia.
Najgorszy jest setup (2). Spojrz, ile screenow, ile zmieniajacych sie
tekstow itd. A w AMI grafika + obsluga myszy! To na pewno nie zmiesci sie w
64KB. Sadze zreszta, ze najpierw pojawila sie kompresja, a dopiero potem
wygospodarowane miejsce zajeto graficznym setupem.

Proponuje dwa doswiadczenia:
1. Wydlubac ROM, wczytac zawartosc programatorem i obejrzec. Ewentualnie
przejrzec .BIN z upgrade BIOSu. Jakie sa tam teksty?
2. Bardzo spowolnic komputer - ustawic najwolniejszy zegar, najnizszy
dzielnik. Jezeli bedzie dostatecznie wolno to po wlaczeniu powinna pojawic
sie na ekranie sygnatura dekompresora (przynajmniej na chwile). Pewnie nie
uda sie nikomu spowolnic komputera tak, jak chodzil ten uszkodzony (10 min
do poczatku testu pamieci), ale moze bedzie cos widac.

Wyniki prosze na liste - tez jestem ciekawy jak to jest w innych BIOSach.

Pozdrowienia
Pawel Komos
progel_at_szc.ternet.pl