Re: 2 osoby skazane za piractwo komputerowe (z GW)

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.it)
Data: Sat 08 Mar 1997 - 11:18:45 MET

On Sat, 8 Mar 1997 10:30:08 +0100 (CET), Pawel Komos wrote:

>To inny przyklad. Chce kupic program do bardzo konkretnego zastosowania np.
>do zarzadzania projektami (prosze nie przysylac informacji o tych
>produktach - to przyklad abstrakcyjny). Jest na rynku tych programow
>powiedzmy 5. Wiekszosc nie ma dostepnego demo, czy trial (np. MS-Project).
>Jak mam sprawdzic, czy dany program robi to co potrzebuje nie kopiujac go
>sobie nielegalnie i testujac u siebie? Mam moze najpierw placic jakies K$,
>zeby zobaczyc ze czegos nie da sie na tym zrobic? Musze zapoznac sie z
>_wlasnie_tym_ softem, zanim go kupie. A jak sie nie zapoznam, to przeciez
> [...]

  widzisz, to ze Twoje rozumowanie ma charakter zdroworozsadkowo-poprawny,
jeszcze nie oznacza ze jest poprawne z moralnego punktu widzenia.
Ty mozesz uwazac ze polityka komercyjna danej firmy jest idiotyczna,
ale to Cie nie upowaznia do jej "naprawy" poprzez krazdziez.
Kazdy ze swoja wlasnoscia ma prawo robic co chce, mi.in. sprzedawac
ja w taki sposob jaki mu sie podoba.

  Oczywiscie to jest rozumowanie wylacznie o charakterze moralnym.
Ja tez nie jestem swiety i jak kazdy z nas popelniam w zyciu rozne
rzeczy moralnie watpliwe lub wprost naganne. Mozliwe tez ze gdybym
sie znalazl w dokladnie takiej sytuacji jak opisales - byc moze
bym sobie skombinowal jakies nielegalne "trial-versions".
  Tyle ze ja chce przynajmniej WIEDZIEC co robie, a nie oklamywac sam
siebie roznymi mniej czy bardziej wyrafinowanymi rozumowaniami,
co na ogol jest bardzo latwe, gdyz wydaje mi sie ze inteligencja
kazdego z nas osiaga szczyt swoich mozliwosci wlasnie wtedy gdy chodzi
o usprawiedliwienie samego siebie.

  Dajmy wiec spokoj z usprawiedliwianiem piractwa - to JEST zlodziejstwo,
a juz sprawa sumienia kazdego z nas jest na ile posunac sie po tej drodze,
na ile potem zadoscuczynic (np. przez zakup "jak juz mnie bedzie stac")
i tak dalej i tak dalej.

Grego

Gregorio Kus         Grego_at_RMnet.it           Grego_at_cyberspace.org
ROMA, Italy          2ndAdmin_at_iName.com       Grego_at_FreeNet.hut.fi