Re: Argumenty: Co zamiast Windows 95?

Autor: Łukasz Bajoński (lbajon_at_sgh.waw.pl)
Data: Fri 28 Feb 1997 - 16:09:16 MET

/> Nie ma sprawy. Wymienie najpierw zalety linux'a w porownaniu z win95,
/> a potem wady. oto one:
/>
/> Zalety:
/> 3.Obsluga urzadzen w tle. zadne urzadzenie nie jest w stanie spowolnic
/> pracy systemu.

Z tym to oczywiście lekka przesada, spowalnia tylko mniej niż np w W95

/> 12.ciagly rozwoj systemu.niektorych to przeraza jak co miesiac pojawia sie
/> nowa wersja rdzenia, ale nikt nikomu nie kaze instalowac co miesiac
/> tego rdzenia. raz na pol roku starczy, albo i raz na rok.
/> zreszta jesli stary dziala to po co zmieniac ?

Dlaczego upierasz się przy nazwie "rdzeń" ?

/> 13.coraz bogatsza oferta oprogramowania typowo windowsowego

Czy mógłbyś podać jakieś przykłady ?????
To co znalazłem odpowiada najwyżej temu co pod Win było 5 lat temu
(pod 3.0)

/> 14.mozliwosc zainstalowania emulatora windows. obecnie jeszcze nie wszystko
/> dziala. ale to w koncu tylko emulator.

Bardzo ładne określenie, bliższe prawdy byłoby "czasami coś cudem
działa", to tak jak z tym dylematem czy traktor ma 1 koło popsute czy
3 sprawne ;)
Nie udało mi się pod WINE (bo chyba o nim piszesz) uruchmić nic
bardziej skomplikowanego niż 100KB gierka pod Win 3.1, już nawet na
gierkach z EB się wykrzacza :(, nie mówiąc o czymkolwiek bardziej
zaawansowanym. No chyba że chodził ci o WABI ale to niestety kostuje
dużo $$$$ :(

/> 16.latwosc uzytkowania

No to już chyba jakaś kpina, nie pisz takich rzeczy na pececie bo
skusisz paru windziarzy którzy potem będą wszelkie listy dyskusyjne
zasypywać swoimi żalami jak to ich wrednie oszukano na pececie, a oni
nawet dooma nie potrafią uruchomić ;), nie mówiąc o sformatowaniu
dyskietki, podpięciu CD czy czegoś tam innego.

/> 17.mozliwosc modyfikacji doslownie wszystkiego

To tylko dla niektórych jest zaletą, szczególnie gdy standardowych
(defaultowych) ustawień nie ma lub są kretyńskie :(

/> 18.doskonale sprawowanie sie jako komputer do pracy, jako terminal
/> graficzny Xwindow podlaczany do czegokolwiek, jako host internetowy.

Zgoda poza pierwszym - komputer do pracy to to nie jest, raczej do
nauki administrowania Unixem.

Z resztą zalet się w pełni zgadzam tyle że większość z nich nie ma
zastosowania w użytku domowym.

/> Wady:
/> 1.brak wielu odpowiednikow aplikacji dostepnych na windows.

1a) Praktycznie brak aplikacji biurowych, a te co są to są albo
żenujące albo extra trudne w obsłudze.

 /> to duza wada, i w zasadzie jedyna, ale jeszcze:
/>
/> 2.trudna instalacja. coz. trzeba wiedziec co sie robi. ale komputer
/> powinno sie instalowac tylko raz. mozna poprosic znajomego.

To już w dobie RedHata nie do końca jest prawdą, chyba jednak trudniej
jest używać (konfigurować) programy niż instalować system, mi to
przynajmniej nie sprawiło większych problemów ( RH 3.0.3 )
 Oczywiście wsześniej przeczytałem Install-HAWTO i miałem je cały czas
przed nosem w czasie instalacji.

Znalazło by się jeszcze kilka wad które przeoczyłeś :

3) Praktycznie brak gier, oczywiście jest kilka wyjątków, ale wiadomo
co robią wyjątki ;)

4) Bardzo częste problemy z wersjami bibliotek, nigdy nie wiadomo czy
to co się instaluje zadziała czy nie, i nawet dependencies z RH nie
zawsze pomagają :(, jedne programy chodzą tylko z nowymi - inne tylko
ze starymi bibliotekami i niestety trudno nad tym zapanować

5) W przeciwieństwie do Win bardzo mało czynności da się wykonać
myszą, trzeba się uczyć, często zawiłej i słabo wyjaśnionej składni
poleceń.

6) Nie ma praktycznie książek po polsku traktójących o Linuxie, można
liczyć tylko na listy dyskusyjne i własną znajomość angielskiego.

7) Nie ma polskiej wersji Linuxa

8) Niektóre programy są rozprowadzane wyłącznie w postaci źródłowej
czyli wymagającej kompilacji co nie dla każdego jest proste, a na
pewno dla początkujących jest deprymujące (zwłaszcza gdy twórca
programu zakłada że wszyscy korzystający z jego programu są
programistami i sami wiedzą jak wszystko skompilować, co zmienić w
Makefile żeby działało itd., to się na szczęście zaczęło zmieniać ale
jeszcze często występuje )

Uff, mam nadzieję że ostudziłem trochę zapał potencjalnych Linuxiarzy.
Sorry za tasiemca ale musiałem trochę spraw wyjaśnić.

           LUKE

    _/ _/ _/ _/ _/ _/_/_/_/ Lukasz Bajonski
   _/ _/ _/ _/ _/ _/ ( lbajon_at_sgh.waw.pl )
  _/ _/ _/ _/ _/ _/_/_/ * SGH Warszawa *
 _/ _/ _/ _/ _/ _/ ( Warsaw School of Economics )
_/_/_/_/ _/_/_/_/ _/ _/ _/_/_/_/ http://akson.sgh.waw.pl/~lbajon