Re: Pady windy a pady Quake-a

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Thu 20 Feb 1997 - 00:28:55 MET

USER07_at_eng_1.mech.port.ac.uk (R.Z.) writes:

> 1) Winda ma czeste przelaczanie zadan i zrzucanie nieaktywnych
> procesow na dysk.

Jak wiekszosc systemow operacyjnych...

> 2) Programy, w tym takze te napisane przez M$, zagarniaja na
> swoje potrzeby pamiec i nie zawsze je prawidlowo zwalniaja.
> Zwalniana pamiec nie jest czyszczona tzn wypelniana zerami
> i kolejny proces bioracy te pamiec do uzytku tez nie czysci
> tej pamieci a potem jej uzywa jakby byla czysta.

Byloby to raczej bardzo dziwne. Nie wiem jak jest z windows, ale
normalnie pamiec _zawsze_ jesz czyszczona przed przydzieleniem jej
procesowi ze wzgledow bezpieczenstwa. Wyobrazmy sobie, ze program
zwalnia pamiec, ktora zawiera jakies tajne dane (hasla itp, czy chociazby
dane ksiegowe lub cokolwiek - takim programem moze byc np. edytor lub
dowolny inny niepodejrzewajacy niczego program). Nastepny proces alokuje
ta sama pamiec (wystarczy zaalokowac odpowiednio duzo, by dostac m.in.
ten sam obszar), i juz ma owe tajne dane w posiadaniu.

A jaka wartoscia jest ta pamiec zapelniana, to juz ma mniejsze znaczenie.

> 3) procedury obslugi grafiki np te co pokazuja bitmapy nie sa
> zabezpieczone przed uzywaniem danych ktore po wrzuceniu do
> pamieci ekranu zajmuja wiecej miejsca niz sie spodziewano.
> Z tego powodu M$ zadko korzysta z wlasnego algorytmu RLE,
> ktory dla wielu danych graficznych daje kompresje rzedu 1:10.
> Kilka moich eksperymentow z uszkodzonymi plikami RLE wykazalo
> ze jesli dane po rozkompresowaniu (np z powodu uszkodzenia
> pojedynczych bitow) wyjda poza zadeklarowane okno, w ktorym
> te dane mialy byc pokazywane to dostajemy piekny GPF

Jesli to jest rzeczywiscie prawda, to Windows jest wielokrotnie wiekszym
knotem niz myslalem. Ale to jednak malo prawdopodobne, szczegolnie pod
_systemem_operacyjnem_ (nie mowie ze jakims swietnym) Windows (a nie pod
jakims bootloaderem + programem graficznym).

--
Krzysztof Halasa