Re:IBM i patenty (bylo: MSN geneza i upadek)

Autor: Pawel Komos (progel_at_szc.ternet.pl)
Data: Mon 17 Feb 1997 - 09:18:19 MET

Gregorio Kus <Grego_at_RMnet.it> napisał(a) w artykule
<199702162250.XAA22827_at_malcolm.rmnet.it>...
> On Sun, 16 Feb 1997 22:16:46 +0100 (CET), Pawel Komos wrote:
>
> troche za latwo Ci to uogolnienie poszlo.
> IBM usodtepnil w internecie bezplatna baze danych o patentach
> amerykanskich za ostatnie 20 lat. Przegladnij te za ostatni rok
> i dopiero wtedy powiedz ze "wiekszosc" tych patentow to smieci.

Nie mowie, ze wiekszosc. Rowniez przegladalem ta baze. (Dla
zainteresowanych: http://www.ibm.com/patents/ ) Ale takich trywialnych jest
naprawde duzo a IBM co pewien czas probuje kogos nimi zalatwic. Zwlaszcza
wtedy, jak im biznes nie idzie.

> IBM jest zdecydowanie najbardziej innowacyjna firma w tej branzy,
> ma w swoich szeregach rowniez i noblistow (i to bynajmniej nie
> kupil ich jak juz mieli nobla, lecz wprost przeciwnie - dostali
> nobla za badania prowadzone w IBM).

Nie mam nic przeciwko patentom dotyczacym technologii np. konstrukcji
glowic do HDD czy innym innowacyjnym rozwiazaniom technicznym. Ale cos
takiego jak rozpoznawanie flopa to juz przesada. Podam inny przyklad: Na
pewno widziales w monitorach lub telewizorach taki rodzaj on-screen
display, gdzie np. jasnosc obrazu przedstawiona jest w postaci linijki
typu:
[||||||||||||||||-----------------]
Otoz opatentowal to w 1979 jakis Wloch i w zeszlym roku sobie o tym
przypomnial. Chodzi teraz po firmach i kasuje z odsetkami. Patentow na
podobnie tworcze i genialne rozwiazania jest mnostwo. Zeby zabezpieczyc
swoje produkty przed zadaniami (rzondaniami) z tytulu praw do patentu
trzebaby polowe czasu spedzac w czytelni Urzedu Patentowego. A trafic moze
kazdego. Wracajac do IBM: z tytulu IBM Patent Portfolio chcieli oni
obciazac KAZDEGO, kto zlozyl komputer na sprzedaz. Wcale nie producentow
plyt glownych czy BIOSow. Wyobraz sobie, ze pewnego pieknego dnia
przychodzi do Ciebie pismo o nastepujacej tresci:
"W marcu 1991 roku Pana firma sprzedala komputer firmie "ABCDE" zlozony z
zakupionych elementow. Z tytulu naszych praw do 80 patentow wymienionych w
zalaczniku prosimy o wplacenie na nasze konto xxx$ + odsetki za 6 lat =
YYYY$ na nasze konto w terminie 30 dni. W razie nie wplacenia ww. kwoty
skierujemy sprawe do sadu."
Wymienione w zalaczniku patenty sa typu rozpoznawania flopa. Czy nadal
bedziesz pelen uznania dla patentow firmy IBM? Poszukaj w bazie patentow
tego, czym sie teraz zajmujesz. Moze bedziesz musial zmienic cos, co sam
wymysliles.

Pozdrowienia
Pawel Komos
progel_at_szc.ternet.pl