Re: OpenDos

Autor: Tomasz Stafinski (stefan_at_pol.lublin.pl)
Data: Fri 31 Jan 1997 - 17:55:59 MET

Krzysztof Krzyzaniak <eloy_at_arrakis.cs.put.poznan.pl> pisze:
> [...]

> Nie wiem czy to was wogole zainteresuje w dobie Win95, ale ukazal sie wlasnie
> nowy produkt OpenDOS. Jest to ni mniej ni wiecej tylko nowy DOS firmowany przez
> Caldere. Producent zapewnia o 100 procentowej zgodnosci z M$ (dochodza sygnaly
> ze jest tak w rzeczywistosci). Jest jednak kilka rzeczy ktore odrozniaja
> OpenDOS od innych produktow:
> - wielozadaniowosc. To nie zart, OpenDOS posiada preemptive multitasking
> - sieciowosc. OpenDOS posiada wbudowane mechanizmy sieciowe
> - i podstawowa wiadomosc. OpenDOS jest free czyli za zupelna darmoche.

Właśnie to zainstalowałem. Ogólne wrażenie bardzo dobre. Zapomniałeś dodać,
że w komplecie jest Stacker. Te mechanizmy sieciowe to klient Netware 3.xx
4.xx (z NDS), pełne Personal Netware (z serverem).
Jedyną wadą było to, że instalator totalnie rozwalił mi tablicę partycji
/dev/hdb, na którym mam Linuxa i po odpaleniu tegoż wywaliło mi komunikat,
że nie zgadzają się fizyczne i logiczne wielkości partycji, cannot
mount root at cośtam i Kernel panic. Zatkało mnie. Dobrze, że pamiętałem
rozmiary partycji. Odpaliłem instalatora RedHata i fdiskiem
ustawiłem partycje tak, jak było przed padem i na szczęście działa.
Następnym razem przy takich instalacjach będę wyjmował dysk ze
strategicznymi danymi. :)
Mimo tych drobnych problemów bardzo polecam Open Dosa. Działa wszystko,
co działało pod MS, łącznie z programami, które korzystają z extenderów
(sprawdziłem DOS4GW) tyle, że trzeba uruchamiać system bez emm386.
Przełączać się między zadaniami można na dwa sposoby: multitasking
i task Switcher. W pierwszym może pracować kilka programów jednocześnie
w drugim tylko pierwszoplanowy działa, a reszta jest zamrożona.
Ciekawą własnością jest np. możliwość odpalenia dwóch windowsów
jednocześnie, ale tylko w trybie standard (nie mogłem sprawdzić, bo
mam 3.11).
Całą konfigurację systemu można ustawiać z przyjemnego setupu
(wyglądem przypominającego ten z Personal Netware).

> IRL: Krzysztof Krzyzaniak

Pozdrawiam.

--
Stefan - Tomasz Stafiński