Re: free.polbox

Autor: Mirek Nowakowski (nowam_at_pg.gda.pl)
Data: Sat 25 Jan 1997 - 17:14:20 MET

On Sat, 25 Jan 1997 15:40:38 +0100 (CET), Kornel Zieli˝ski wrote:

>Mimo, ze jestem POLBOX`owcem
>to wpelni cie popieram.
>Ale wszyscy wiedza ze polbox dziala chyba dopiero z miesiac
>i nowi uzytkownicy nie znaja jeszcze zwyczajow panujacych w newsach
>
>Tez denerwuja mnie listy typu: "test" "sdfkjhsdf"
>itp. ale w zaden sposob nie mozna tego zmienic.

Mozna. Przede wszystkim jednak pod warunkiem, ze nowi uczestnicy grupy
beda miec _odrobine_ szacunku dla _SAMYCH_ _SIEBIE_. Wlasnie: nie dla
pozostalych, a dla samych siebie, bo to oni sami wychodza na idiotow.
Zeby tego uniknac wystarczy kilka (slownie: KILKA) krokow.
1. Wziac do reki i przeczytac jakakolwiek ksiazke o Internecie. Nawet, a
moze wlasnie przede wszystkim zjechany tu czas jakis temu "Internet dla
Opornych". W rozdziale o grupach newsowych i listach adresowych (tak tam
sa nazywane grupy dyskusyjne) jest wlasnie taka wyrozniona ramka pt. "Jak
nie wyjsc n idiote?".
2. Zajrzec na strone http://www.agh.edu.pl/ogonki i dowiedziec sie, jaki
standard kodowania liter charakterystycznych dla polskiego alfabetu
obowiazuje w Internecie i jak skonfigurowac posiadane przez siebie
oprogramowanie, zeby literki kodowane byly poprawnie. Wczesniej pisac po
prostu bez ogonkow. Dziennikarze robili to przez lata i jakos przezyli.
Przy okazji warto sobie uswiadomic, ze na Internet to siec
_ogolnoswiatowa_ i ze na naszych, polskich listach sa takze Polacy
mieszkajacy poza krajem oraz obcokrajowcy. Im szczegolnie trudno pisac z
ogonkami, jeszcze trudniej odczytac wiadomosci niepoprawnie zakodowane.
3. Zajrzec na http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html i na strony, do
ktorych sa tam odsylacze. I nie oburzac sie, nie wypisywac bzdur o
cenzurze i ograniczaniu wolnosci jednostki (zeby nie wyjsc na takiego, o
ktorym mowa w punkcie 1). Madry rebe wylozyl Moskowi Pismo w jednym
zdaniu: "Nie rob drugiego co tobie nie mile. Cala reszta to komentarz".
Ja cal~a~ netykiete tez wyl~oz~e~ w jednym zdaniu: nie generuj zbednego
ruchu w sieci; wtedy wszystkim bedzie latwiej.

Koniec kazania

Bez OSciskow
Mirek Nowakowski