Karta ATI mach64 i MPEG-2

Autor: Czarek Krzesiński (czarekk_at_free.polbox.com.pl)
Data: Wed 15 Jan 1997 - 08:06:39 MET

Czesc.

Bawilem sie ostatnio MPEG-2 i mam kilka pytan. Jesli macie wiecej
doswiadczen - pomocy.

Mam wspomniana karte graficzna ATI MS-4408 mach64 ver 1.1 z 1 MB
pamieci. Jak ja kupowalem (rok temu, od kumpla), dostalem oryginalne
dyskietki, a na nich sterowniki w wersji 1.2, czy cos kolo tego. Byl
tam miedzy innymi ATI-Player, ktory odtwarza pliki MPEG-1. Raczej go
nie uzywalem - mialem plik *.MPG na jakims demie gry i plik ten
odtwarzany poprzez ATI - Player byl ok. 2-3 razy gorszy niz odtwarzany
przez gre (to bylo intro gry). Stwierdzilem, ze program jest kiepski,
albo co i sie niem wiecej nei zajmowalem. Ostatnio znajomy kupil
podobna karte u Optimusa i dostal z nia dysk CD, na ktorym sa
sterowniki do wszystkich kart ATI na ukladzie mach64. Nosza one numer
wersji 2.20. Unowoczesniony ATI-Player odtwarza takze pliki MPEG-2 -
na plycie jest kilka takich plikow (51 minut). Zainstalowalem te nowe
sterowniki u siebie - i wszystko wspaniale dziala. Jestem zaskoczony
- myslalem ze do MPEG-2 potrzebna jest szybka (a nawet bardzo szybka)
sprzetowa dekompresja (czyli odpowiednia karta MPEG) - a tu mi dziala
na P100, 8MB RAM i to w dodatku w Win95.

Czy to karty ATI sa takie dobre, czy tez na wiekszosci obecnych
szybkich kart graficznych mozna odtwarzac filmy MPEG-2, ale producenci
nie dostarczaja odpowiedniego softu?

 A moze odtwarzacz softwarowy (ATI Player) odtwarza z niska jakoscia,
a naprawde wysokiej jakosci obraz mozna uzyskac tylko ze sprzetowa
dekompresja?

Czy kupowanie karty sprzetowej do MPEG-2 to zbedny wydatek w mojej
obecnej sytuacji?

Jakie sš dobre, a jakie tanie karty MPEG-2 na rynku (znaczy sie na
gieldzie na Grzybowskiej)?

Jakiej jakosci winien byc uzyskany obraz? - moj jest znacznie lepszy
od przecietnego magnetowidu, ale znacznie gorszy od dobrego TV.
Czasami - na niektorych ujeciach kolor jest fatalny - 8 bitowy i
mnostwo nieplynnych, skokowych zmian koloru.

Podobno moge (tak podaje plik ReadMe.Txt) odtwarzac plyty Video CD, a
czy moge odtwarzac plyty CDi - tzw. CD Interactive?

Podobno mozna na gieldzie elektronicznej "Volumen" kupic tanie,
niemieckie plyty Video CD?

Widzialem kiedys na Grzybowskiej plyty Video CD - jakies filmy o
zwierzeta, roslinach itp. Warto to kupic, czy mozna znalezc cos
lepszego?

Moja karta nie ma chyba tzw. "Feature Connector" - czy to zlacze jest
wymagane przez specjalizowane karty MPEG?

Czy ten caly MPEG rozpowszechni sie jeszcze na malych dyskach (650
MB), czy tez nalezy czekac na DVD?

A w ogole to widzialem kiedys (kilka miesiecy temu) u znajomego mala
przystawke do TV - odtwarzacz do Video CD i CD Interacticve. Wygladalo
to podobnie jak konsola. Bardzo ja zachwalal za jakosc obrazu, mowil,
ze swietna zabawka dla dzieci, tylko ze nie ma w Polsce plyt. Kupil ja
w Holandii, za okolo 400 ichniejszych guldenow. Mozna cos takiego
kupic w Polsce? W sklepie, na gieldzie?

Uff, ale sie napisalem. Ide ogladac "Swiat wedlug Garpa", w TV ;-(

Czesc, czekam na informacje.

Czarek Krzesinski
czarekk_at_free.polbox.pl