Re: skanowanie slajdów

Autor: Pawel Komos (progel_at_szc.ternet.pl)
Data: Mon 13 Jan 1997 - 20:24:55 MET

Jarek Lis <lis_at_ict.pwr.wroc.pl> napisał(a) w artykule
<5bdvnk$dl6$2_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl>...
> In pl.comp.pecet Pawel Komos <progel_at_szc.ternet.pl> wrote:
> : Marx <mna_at_csbi.katowice.pl> napisał(a) w artykule
> : <32DA0620.48D9_at_csbi.katowice.pl>...
> : > Czy ktoś próbował skanować slajd w ten sposób:
> : > 1.wkładamy slajd do powiększalnika do zdjęć
> : > 2.obraz z powiększalnika rzutujemy i ogniskujemy na płycie skanera
> : > 3.skanujemy!
> : > jestem ciekaw czy to ma szansę zadziałać
>
> : Podstawowe wiadomosci z optyki pozwalaja stwierdzic, ze nie.
>
> Dlaczego?
> J.

Trudno to przystepnie wyjasnic bez rysunku, a grupa nie jest binary.
Sprobuje slownie.

Podobna zasada jak przy skanowaniu obrazka obowiazuje np. w aparacie
fotograficznym. Wyobrazmy sobie analogiczna sytuacje w fotografii:
Fotografujemy ten sam obrazek. Swiatlo odbite od obrazka jest ogniskowane
przez oklad optyczny obiektywu, a na blonie powstaje pomniejszony obraz
fotografowanego obiektu. Teraz zrobmy analogiczny uklad jak w pytaniu:
- w miejsce obrazka postawmy szybe
- ostrosc aparatu ustawmy na szybe
- od drugiej strony na szybe rzucmy obraz z np. rzutnika do przezroczy.
Bedzie obraz na zdjeciu?

Mogloby to dzialac pod dwoma warunkami:
1. Szybe zastapimy matowka
2. Zaciemnimy pomieszczenie - w przypadku skanera odlaczymy lampe.

Radze przejrzec jakakolwiek ksiazke o optyce - rozdzial o obrazie
rzeczywistym i pozornym.

Pozdrowienia
Pawel Komos
progel_at_szc.ternet.pl