Re: Instalacja OS-a

Autor: Grzegorz Szyszlo (ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Sat 07 Dec 1996 - 10:46:23 MET

MOTTO: Cala ta dyskusja jest przeznaczona na grupe news:pl.comp.os.os2

Artur Lutze <alutze_at_waw.pdi.net> wrote:

> Sprobowalem ze sterownikiem od ASUSa. Niestety nadal ten sam efekt, co przy
>orginalnym IBM1S506. A wiec to chyba nie to.

ja mam asusa na SIS P55SP4 blablabla :))
Jesli tez masz na SIS to moze cos poradze. Jakie mialem problemy:

1. instalacja standardowych sterownikow IDE, poszlo ok. tyle ze przy
   kopiowaniu procesor sie zazynal.
2. zainstalowalem drivery z dyskietki. umozliwiaja prace w trybie slave DMA
   (default), oraz master DMA . Ten drugi chodzil mi ciut szybciej, ale
   dzialal nieprawidlowo.
3. ftp'nalem sie do asus'a . sciagnalem te same drivery, ale nowsze wersje.
   po odpaleniu dzialal zarabiscie szybko, tyle ze ....... nie dal sie
   zdown'owac. po ponownym starcie dysk logicznie byl niezle rozjechany,
   i pousuwalo mi sporo plikow. m.innymi os2.ini . trafilo prosto w dekstop
:)

Jesli masz SIS'a, to ci moge podrzucic drivery z mojej dyskietki (tej firmowej)

>OS/2 is unable to operate your hard disk or diskette drive.
>The system is stopped. Correct the preceding error and
>restart the system.

Bardzo dziwne. Mi tak zrobil jak pozwolilem zainstalowad drivery.
Durny instalator zmienil mi config.sys, a nie dogral driverow. to sie dalo
szybko naprawic. Ale o co chodzi w twoim przypadku ? naprawde nie wiem.

>2. Zainstalowany tylko WDC 31600 jako master na pierwszym kanale
> oraz stacja dyskietek 1.44MB jako a:
> driver od ASUSa
>
>IBM ISA Diskette OS/2 3.x Driver (941102)
>Controller: 0 Port: 03F0 IRQ: 0006 DMA: 0002 Options: FI - Status = OK
> Drive 0 - 1.44MB Options: CL+ - Status = OK
>Controller: 1 Port: 0370 IRQ: 0006 DMA: 0002 Options: - Status = Reset Failed
>
>SIS IDE/ATAPI OS/2 2.x & 3.x Driver Loading
>Model = WDC AC31600H 21.15T21
>SIS IDE/ATAPI OS/2 Driver Successfully Loaded
>
>OS/2 is unable to operate......

wlasciwie jaki masz chipset na plycie ?

> Po tych probach zablokowalem ASUS-owy kontroler HDD i FDD w BIOSie
>i wstawilem kontroler na karcie. Ponownie przeprowadzilem proby ale rowniez
>nie udalo mi wystartowac OS-a. Nie wiem ale to mi wyglada jakby hardware
>byl OK a tylko oprogramowanie stroi fochy. A moze po prostu do tego systemu
>potrzeba jakiegos S P E C J A L N E G O komputera ???

Ja az takich problemow nie mialem. Jestes pierwszym takim przypadkiem o jakim
wiem.

PVI to jakas audio video ? Kiedys instalowalem os/2 PL na asus P55SP3AV .
Instalka poszla bez zgrzytow. Wiecej pracy wymagala instalacja driverow
video i sound.

> Pojecia nie mam jak tego dokonales. Mordowalem sie z tym chyba przez
>tydzien. Przerobilem wszystkie mozliwe konfiguracje. Oprocz WDC 31600
>i WDC 2420 mam jeszcze Maxtora 200MB i Connera 120MB. Chcialem je podpiac
>na drugim kanale, a CD wrzucic na Sound Blastera ale gdzie tam CD-ROM sie
>szarogesi, uparl sie, ze musi miec caly kanal dla siebie (probowalem puszczac
>go z roznymi dyskami raz jako master, raz jako slave) a o komunikacji
>poprzez kontroler na SB to on slyszec nawet nie chce.

A na tym kontrolerze IDE na SB da sie ustawic niekolidujace IRQ i IO na
wartosci niekolidujace z primary i secondary IDE ? Jesli sie nie da to zaomnij
o IDE na SB.

> Bylem z moim SB oraz ta nieszczesnym CD Toshiby w firmie, w ktorej kupilem
>Blastera. Podlaczalismy go do tamtejszego komputera. Ta cholerna Toshiba
>podpieta do SB rowniez tam nie chciala chodzic.

a czy cokolwiek innego podpietego do SB chcialo chodzic ?

> Dopiero gdy uzylismy drivera
>od bodajze Azteca to komputer zaczal ja widziec. Probowalismy z driverami
>innych firm, przewaznie do napedow 4x lub 6x (ta Toshiba to 8x) i dla wie-
>kszosci z nich, gdy CD byl zapiety na SB komputer widzial naped CD. Z trans-
>ferem bylo roznie, dla jednych driverow 1000 MB/sek, dla innych 1200 MB/sek.
>Ale gdy sprobowalem, to wszystko odpalic na moim ASUSie, to niestety CD sie
>nie zglaszal, nawet przy uzyciu driverow, z ktorymi chodzil podczas testu
>w firmie. To mi wyglada jakby moja plyta glowna podchodzila w jakis S Z C Z E-
> [...]

po prostu nie wiem co powiedziec. Ja bym sie juz zalamal i poszedl do apteki
po jakies prochy :)))))

> Nie pamietam, byc moze rzeczywiscie w tej chwili jest ustawiony jako
>slave, nie chce mi sie w tej chwili znow rozkrecac tego pudla zeby
>to sprawdzic. W kazdym razie chodzi OK. A podczas wspomnianych powyzej
>testow, gdy probowalem go podpiac do SB lub puscic na jednym kanale
>ASUS-owego kontrolera razem z jakims HDD to przerobilem wszystkie mozliwe
>kombinacje, poczynajac od poprawnych konfiguracji zworek, a konczac
>na takich absurdach jak dwa mastery (dysk i CD) na jednym kanale lub
>pojedyncze urzadzenie na kanale ale ustawione jako slave.

Mi tochiba chodzi jako samodzielny SLAVE. Problemy mialem tylko z LINUX,
ze starym kernel'em. On wogole nie sprawdza urzadzenia SLAVE, jesli nie wykryje
nic na MASTER.

> Jesli dobrze Cie zrozumialem, to logiczny to wlasnie opcja "Onboard FDC Swap
>A & B" z setupu, a fizyczny to "kabelki". W setupie ma "No Swap", a kabelki
>podpiete w ten sposob, ze bez zadnego "swapa" moja stacja jest stacja a:

Nie. W bios mozesz miec swap A&B w dwoch miejscach setup'u . Jedno dziala
czysto programowo, poprzez funkcje BIOS. Jesli dany system ma wlasne drivery,
ten sposob jest nieskuteczny.
  Jest drugi sposob, Swam na kontrolerze (w ustawieniach kontrolerow).
Wtedy kontroler sprzetowo w sobie traktuje A jak B, i na odwrot.
Ten sposob pozwala na oszukanie kazdego systemu. W przypadku braku tej
drugiej opcji, pozostaje jedynie mozliwosc przepiecia tasmy. Jesli brak jest
na niej odpowiednich wtyczek, niestety trzeba ostroznie rozpiac wtyki i
zaszyc w innych miejscach. Radze to zrobic ostroznie gdyz mozna latwo
polamac wtyki, lub pogiac styki.

>Co to znaczy "oba", sa jakies dwa przelaczniki w setupie BIOSu, czy masz cos
>innego na mysli ?
>Drugiego FDD nie mam.

W takim razie wogole nie korzystaj z funkcji Swap.

> Tak czy siak, moze uda mi sie zainstalowac OS-a podczas jednej z tych
>prob kiedy akurat system zechce laskawie ruszyc. Ale mam jeszcze w zwiazku
>z tym pytanie. Czy mozna zrezygnowac z Boot Managera ? Chcialbym dokonywac
>wyboru systemu za pomoca linuxowego lilo.

lilo teoretycznie ma mozliwosc boot'owania os/2, mi sie jednak to
nie udalo :( Ja u siebie lilo zapakowalem na partycje linux native,
tak ze do bootmanager'a wpakowalem wprost glowna partycje linux'a .

> Mam w tej chwili na dysku 400MB nie przypisane do zadnej partycji i tam
>chcialbym posadzic OS-a, najlepiej na HPFS. Nie usmiecha mi sie repartycjo-
>nowanie calosci, a jak sadze (moze sie myle) bedzie to niezbedne z uwagi
>na koniecznosc posadzenia boot managera na oddzielnej partycji.

A po co ? z tych 400MB odcinasz kawalek na bootmanager'a, a reszte
przeznaczasz na logical drive.

> W jakiejs ksiazce czytalem opis sposobu instalacji. Wg autora nalezy skaso-
>wac wszystkie partycje na danym dysku twardym i zaczac tworzenie nowych
>od utworzenia partycji programu Boot Manager, a potem cala reszte partycji.

W zasadzie tak, ale to nie bedzie koniecznie. os/2 uzna ci juz istniejace
partycje. Fajne w nim jest to, ze dobrze sobie radzi z partycja extended.
os/2 wogole nie patrzy na jej wielkosc, i zawsze dobiera ja tak zeby
pokrywala partycje logical. Ja zawsze robilem tak, ze part. logical zawsze
byly obok siebie. jesli logical sa rozdzielone jakas primary moga byc
problemy. Jesli chcesz miec na jedym dysku linux i os/2 oraz DOS na roznych
partycjach, to najlepiej zrepartycjonuj dysk fdisk'iem z os/2 a potem
linux'em pozmieniaj typy partycji. os/2 zaklada wszystkie partycje jako FAT.
Formatujac dysk wybierasz pomiedzy FAT/HPFS. Wtedy format automatycznie
zmienia ID partycji.

> Czy rzeczywiscie nie moge obejsc sie bez boot managera ? Tak na prawde, czy
>partycja boot managera zawiera tylko program pozwalajacy na wybor systemu ope-
>racyjnego podczas startu, czy tez jakis fragment OS-a,

Nie. tylko wybieraczke startujacej partycji. os/2 bez bootmanagera tez sie
dobrze czuje.

>ktory MUSI byc zalado-
>wany podczas startu OS-a i dla tego nie moge zrezygnowac z tej partycji ?

Nie. ale mi sie nie udalo odpalic os/2 z lilo, dlatego nie polecam nikomu
tego co mi sie nie udalo. jesli trafisz na kogos komu sie udalo, skorzytaj
z jego doswiadczen :)))

> A moze w przypadku, gdy jednak boot manager okaze sie niezbedny wystarczy,
>ze w celu jego zalozenia skasuje partycje primary dos partition zwalniajac
>w ten sposob miejsce pod boot managera i nowa mniejsza primary dos partition.

da sie. ale bootmanager nie jest niezbedny dla os2.

>Ale o ile pamietam, to chyba nie da sie skasowac primary dos partition gdy
>istnieje extended dos partition, przynajmniej za pomoca dosowego fdiska.

os'owym sie da.

> Z moich skromnych doswiadczen wynika niestety, ze chyba rzeczywiscie nie
>da sie obejsc bez boot managera. Gdy nie zalozylem na dysku partycji pod boot
>managera, to w fdisku owszem mialem dostepne polecenie "create partition",
>tak wiec moglem zalozyc 400-megowa partycje pod OS-a, a potem... moglem ja
>jedynie skasowac, bowiem jedynym dostepnym poleceniem fdiska bylo "delete
>partition" oraz "Exit" nie bylo dostepne "Set installable", nie mowiac
>o "Save and Exit".

bo os'owa partycja musi byc bootable (bez bootmanager), lub startable
(add to bootmanager).

>Czy rzeczywiscie aby posadzic OS-a musze najpierw wykasowac calego DOSa ?
>
>Artur

bzdura :)))) nie trzeba :))