Re: Formatowanie dysku!

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_hq.pm.waw.pl)
Data: Wed 06 Nov 1996 - 13:05:19 MET

trzcionk_at_us.edu.pl (Piotr Trzcionkowski) writes:

> A jak odzyskałbyś system plików linuxowy, który został częściowo
> zamazany przez SYS. Możliwe, że miało to związek z wirusem. Faktem
> jest, że w pewnym momencie partycja 5MB przerobiła się na 400MB (cały
> dysk). Dyskietka startowa oczywiście nie chciała chodzić. Niestety nie
> dysponuje już tym eksponatem hd. Uznałem, że łatwiej zainstalować od
> nowa. W każdym razie była to niemiła przygoda.

To oczywiscie zalezy od stopnia zniszczen. Wybralbym jakis dobry
superblock (sa one co 8192 bloki, na calym dysku), a reszta zajalby
sie e2fsck. Zreszta e2fsck tez potrafi sam wybrac superblock.

Oczywiscie, w przypadku totalnego pochlastania dysku nie ma sensu
odbudowywac calego systemu - jest to przynajmniej strata czasu
- nalezy odzyskac istotne pliki i jeszcze raz zainstalowac system.
Roznica pomiedzy DOSem i EXT2FS jest taka, ze te istotne pliki da
sie w Linux'ie odzyskac (lub po prostu skopiowac, po uprzednim
uruchomieniu e2fsck lub nawet bez - Linux nie ma FATu na poczatku).
Oczywiscie, na pliki, ktorych sektory zostaly zapisane smieciami,
nie ma juz zadnej rady, moze poza CIA/NSA :) - oni podobno potrafia
odzyskac kilka ostatnich wersji zawartosci sektorow.

--
Krzysztof Halasa