Re: Pamiec w Pentium

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Thu 05 Sep 1996 - 21:55:55 MET DST

> Niedawno czytalem tutaj (PECET), ze pamiec EDO w polaczeniu
> z Pipeline cach daje bardzo niewielki przyrost predkosci rzedu 1%
> w porownaniu z pamiecia DRAM i ze, EDO zostala zaprojektowana
> z mysla o plytach bez II cach, lub gdy uzywamy DRAM (mam na mysli 60ns),
> gdzie przyrost predkosci wynosi podobno ok. 30%.
> Jak to jest naprawde?

teoria: edo jest dokladnie 24% wydajniejsze od klasycznych fpm. rownoczesnie
produkcja edo kosztuje dokladnie tyle samo co klasycznych fpm. roznica w
cenie jest sztuczna i wywolywana po to, aby wolniejsze pamieci po prostu byly
tansze ;).

praktyka: pamieci edo zwykle sa 60ns lub szybsze. jesli do tego dorzucisz
przyrost predkosci spowodowany wlasnie edo'alnoscia to masz prawie 50%
wydajniejsze pamieci. w dobrych plytach glownych (np. asus t2p4) faktycznie
prawie tyle wychodzi w porownaniu z gorszymi plytkami i klasycznymi fpm.

wnioski: twierdze, ze skoro mozna zarobic te pare procent wydajnosci ogolnej
i 20-30% wydajnosci na pamieci za naprawde psie pieniaze to warto. zwlaszcza
ze jesli chcemy uzyskac to samo poprzez procesor to musimy wydac sporo
wiecej.

karpio