Re: Pytanie dyletanta (bylo:REFERENDUM...)

Autor: Janusz A. Urbanowicz (alex_at_eris.phys.uni.torun.pl)
Data: Mon 26 Aug 1996 - 19:13:39 MET DST

In article <4vptf4$ifd_at_ratatosk.uio.no>,
Leszek Andrzej Kleczkowski <lakleczk_at_bioslave.uio.no> wrote:

>1. Czy nie mozna programu na pisanie ogonkami ustawic (napisac) tak,
>ze jesli czytelnik danej grupy Usenetowej nie ma programu na ogonki, to
>ogonki owe (czyli w tym wypadku rozne dziwne znaki) bylyby niewidoczne dla
>czytelnika?. Gdyby zas mial taki program zainstalowany, to oczywiscie
>powinien automatycznie czytac z ogonkami. Slyszalem, ze w Polsce tysiace
>zdolnych programistow:-) - czy to taki problem wymyslec podobny program?

Do tego AFAIK służy Lame-NNTP (patrz strona ogonkowa
http://www.agh.edu.pl/ogonki/ ).

>2. Jesli upieraja sie Panstwo na uzywanie ogonkow, ktore wygladaja dla
>99% uzytkownikow Usenetu jak kurze lapki, to moze warto by bylo tez
>zaadresowac problem uzywania Usenetu jako skarbnicy wiedzy, ktora mozna
>zawsze przeszukac stosujac search engines. Pytanie: czy search engine
>szukajac np. slowa "Milosz" znajdzie nam tez takiego potorka jezykowego
>jak "Mi3osz"?? Czy zatem nie wylewaja dziecka z kapiela ci, ktorzy pelni
>dumy narodowej krzycza "jezyk polski jezykiem Polakow", a w rzeczywistosci
>odcinaja swoje pisarstwo od takiej skarbnicy wiedzy jak hotbot czy
> [...]

To faktycznie mógłby być problem. W takim układzie należy odpowiednio
dobierać wartości keywords w nagłówkach, np:
<META NAME="keywords" CONTENT="Milosz Miłosz"> znalezione przez AltaViste
będzie 'niezależne językowo'.

> [...]
>laczac sie z biura, biblioteki czy z sali konferencyjnej. Zeby czytac
>ogonki, wszystkie te komputery musialyby miec odpowiednie oprogramowanie.
>Czy jest to realne i praktyczne? Ja osobiscie b. nie lubie czytac
>krzaczki na Usenecie, czuje sie tak, jakby autor takiego postingu nie
>chcial, bym list ow czytal (a hak mu w smak!:-)). Czy korespondenci z
>Polski (zalozywszy, ze nie bedzie problemem zainstalowanie ogonkow we
>wszystkich komputerach w Polsce) nie odetna sie w ten sposob od polskich
>korespondentow z zagranicy, gdzie nie sposob sobie wyobrazic, by wiekszosc

A) Lame-NNTP, B) właściwa instalacja MIME (u mnie np bez problemu mógłbym
czytać po hebrajsku gdyby zaszła taka potrzeba). Kwestia jednego
odpowiedniego make (*nix), ewentualnie ustawień językowych w Win*.

Alex

--
Janusz A. Urbanowicz, student of physics, Amiga user |finger for PGP&Geek Code
email: alex_at_eris.phys.uni.torun.pl | WWW: http://eris.phys.uni.torun.pl/~alex/