Re: Pytanie dyletanta (bylo:REFERENDUM...)

Autor: Tomasz Lukaszewicz (tlukasz_at_students.mimuw.edu.pl)
Data: Mon 26 Aug 1996 - 20:26:14 MET DST

Witam!

lakleczk_at_bioslave.uio.no (Leszek Andrzej Kleczkowski) wrote:
>2. Jesli upieraja sie Panstwo na uzywanie ogonkow, ktore wygladaja dla
>99% uzytkownikow Usenetu jak kurze lapki, to moze warto by bylo tez
>zaadresowac problem uzywania Usenetu jako skarbnicy wiedzy, ktora mozna
>zawsze przeszukac stosujac search engines. Pytanie: czy search engine
>szukajac np. slowa "Milosz" znajdzie nam tez takiego potorka jezykowego
>jak "Mi3osz"?? Czy zatem nie wylewaja dziecka z kapiela ci, ktorzy pelni
>dumy narodowej krzycza "jezyk polski jezykiem Polakow", a w rzeczywistosci
>odcinaja swoje pisarstwo od takiej skarbnicy wiedzy jak hotbot czy
> [...]

   Tu akurat problemu nie widze. Jesli Polak bedzie szukal Mi/losza,
to wpisze ,,Mi/losz'' (tzn. polskimi literami). Wowczas search engine
znajdzie dokument o Mi/loszu. Dokument ten bedzie zapewne po polsku, jako ze
zawierajacy polskie litery.
   Z kolei zagranicznik wpisze ,,Milosz'' (tzn. bez polskich liter).
Wowczas search engine nie znajdzie tego dokumentu, co w poprzednim przypadku.
Nie jest to jednak problemem, _bo zagranicznik i tak nie zrozumialby
po polsku_! Search engine znajdzie natomiast dokument o Miloszu (bez polskich
liter) - zapewne nie po polsku, skoro bez polskich liter, a wiec tym bardziej
interesujacy zagranicznika!
   Jak widac, kazdy dostanie to, co chce - nawet sprawniej!

>3. Wielu z nas uzywa szeregu komputerow dla polaczenia z Usenetem, czy to
>laczac sie z biura, biblioteki czy z sali konferencyjnej. Zeby czytac
>ogonki, wszystkie te komputery musialyby miec odpowiednie oprogramowanie.
>Czy jest to realne i praktyczne?

   Kwestia czasu. Poki co, dziala tzw. LameNNTP (patrz na stronie ogonkowej).

                                     Pozdrowienia,
                                         Tomasz L.

--
Tomasz /Lukaszewicz                   o         | ,,Jeszcze nigdy tak nie bylo,
Student MIMUW-u  tel. (0-22)6419146  o   ___    | zeby jakos nie bylo.''